Bor i ett hus byggt -50. Börja fundera på att byta elledningar. Är det vanligtvis nödvändigt vid denna åldern på ledningar. Vad kostar ett sånt kallas för 60m2 källare och sedan 1,5 plans på det?
 
Är det plastledningar är det nog inga problem men är tyg omspunna ledningar är dom med säkerhet ganska dåliga. 1950 kan det förekomma bägge sorterna men plast var vanligast.
Ska du "sanera" så bör du även byta och utöka antalet uttag, byta brytare,byta central och jorda allt mm. det är ett ganska omfattande arbete och jag skulle gissa att det kostar mellan 45-70 000:-
 
Är själv på gång att rusta upp el på övervåning + nyinstallation av el på vind, nedervåning har redan "ny" el dragen. Jag har fått prisindikation på ca 30tkr inkl material, då gör jag en del själv som rördragning etc (enligt ök med elektriker förstås...), och byte av central ingår inte då den är hyfsat fräsch. Elektrikern tyckte den inte behövde bytas.
 
Jag har precis bytt all el i ett hus byggt 47. Huset är på 220 kvm och det som har ingått är:

- tre nya centraler (garaget + 2 inne i huset)
- komplett omdragning av alla elkablar, inklusive infräsning i väggar & tak för dosor/rör i hela huset
- Ny dragning av TV och CAT5e kablage
- alla apparater (dimrar/knappar/uttag)

Pris knappt 240 tkr

Vi har gjort detta i samband med en total ombyggnation och har därför fått allt precis som vi vill ha det. Dock knappast gratis.. ;)
 
Tycker det är bättre att göra en budget renovering av elen med omdragning av all kabel ev byte central och JFB installerad för bra mycke mindre pengar än att tro att man ska fixa ny standard i en gammal kåk om man nu inte ändå passar på att göra stor renovering.
 
fridde skrev:
Jag har precis bytt all el i ett hus byggt 47. Huset är på 220 kvm och det som har ingått är:

- tre nya centraler (garaget + 2 inne i huset)
- komplett omdragning av alla elkablar, inklusive infräsning i väggar & tak för dosor/rör i hela huset
- Ny dragning av TV och CAT5e kablage
- alla apparater (dimrar/knappar/uttag)

Pris knappt 240 tkr

Vi har gjort detta i samband med en total ombyggnation och har därför fått allt precis som vi vill ha det. Dock knappast gratis.. ;)
Av rent intresse, varför läger man pengar på att dra datakablar i ett hus och varför väljer man CAT5 och inte 6 när man ändå gör det, så mkt billigare blir det inte med CAT5? och om jag förstår dig rätt så var det heller inte skärmade kablar.

Det borde ha varit extremt mkt billigare, effektivare och flexiblare med WLAN i hela huset. Hur gör du när du ska surfa i trädgården, använder du WLAN då?

Den enda anledningen till fysiska kablar idag jag kan se är om man ska använda IP-telefoni eller om du på annat sätt vill köra all elkronik via PC/Server men då hade ändå CAT6 varit att föredra.

IT-amatören
 
miata92000 skrev:
Av rent intresse, varför läger man pengar på att dra datakablar i ett hus och varför väljer man CAT5 och inte 6 när man ändå gör det, så mkt billigare blir det inte med CAT5? och om jag förstår dig rätt så var det heller inte skärmade kablar.

Det borde ha varit extremt mkt billigare, effektivare och flexiblare med WLAN i hela huset. Hur gör du när du ska surfa i trädgården, använder du WLAN då?

Den enda anledningen till fysiska kablar idag jag kan se är om man ska använda IP-telefoni eller om du på annat sätt vill köra all elkronik via PC/Server men då hade ändå CAT6 varit att föredra.

IT-amatören
Fördelen med Cat6 på avstånd <100 meter är försumbar varför Cat5e fungerar alldeles förträffligt.

Naturligtvis har jag WLAN också, men du får aldrig samma bandbredd och kvalité som genom kabel. Därför WLAN för vanlig surfning på laptops och kabel för strömmande media eller där hög hastighet behövs.
 
Över 100 meter ska du inte använda cat6 överhuvudtaget :) då är det fiber eller coax som gäller.

Under 100 så har cat6 lite högre störtålighet och bättre bandbredd. Det senare kan vara av nytta inför framtiden cat6 klarar 10Gbit upp mot 55 meter innan man börjar gå utanför standard. Sen förefaller det gå att köra tv över balun på cat6 även om det där borde krävas "cat7"
 
Jo, visst är skillnaden liten men den finns dock där. Det enda jag skulle se som en fördel är priset, men med tanke på hur mkt du betalade för el-renoveringen så tycks inte pengarna vara en faktor.
Eftersom ett huss ledningar finnskvar i åtmistånde 30-40 år och att då inte se det hela långsiktigt tyckte jag var lite lustigt. Och vist kan du streama bättre med kablem men att dra kabel i ett helt hus för att kunna stream in ett fåtal rum känns lite overkill.

Så vad jag rekomenderar er andra som är i tankarna på att dra datakablar är att dra en utanpåliggande kabel till den datorn ni vill ha stremand möjligheter till och kör sedan trådlöst så långt det bara går, det är både billigar, snyggare och framför allt mer flexibel (man kan ju uppgradera till bättre så fort tekniken finns och som ni vet så går det snabbt i utvecklingen).


Mvh

/F
 
miata92000 skrev:
Så vad jag rekomenderar er andra som är i tankarna på att dra datakablar är att dra en utanpåliggande kabel till den datorn ni vill ha stremand möjligheter till och kör sedan trådlöst så långt det bara går, det är både billigar, snyggare och framför allt mer flexibel (man kan ju uppgradera till bättre så fort tekniken finns och som ni vet så går det snabbt i utvecklingen).
Det är väl inga som helst problem att byta ut kablage för nätverk i befintliga dosor och rör, när utvecklingen går framåt. Om 10 år kanske cat 7 eller ännu högre är "standard" men idag är det oftast 5e som gäller. Naturligtvis om behoven är högre så...men för vanligt datanätverk i en standardvilla duger 5e utmärkt. Nätverk gör man ju själv till skillnad från el om man vill. Användningen måste styra, inte fn. tillgänglig teknik.
 
Mikael_L
pellelindstrom, jag tänkte att den här frågan är säkert ställd många ggr, så jag sökte helt enkelt på forumet, med lite lämpliga sökord.
Och ja, frågan var ställd många ggr, men rätt ofta utan att bli besvarad. Antagligen är det en sådan där sak som är alldeles för svår att svara på utan att veta mer om förutsättningarna.
Om du söker så kan du finna en del prisuppgifter, framför allt dom som berättar vad det kostade för dom!

Jag har någon gång sett ett ungefärligt ca-pris /kvm för nyinstallation, som kan användas för ungefärlig schablon kostnad. Jag frågar elrävarna här: Finns det något liknande för utbyte av el i befintlig anläggning?
Hur gör egentligen elfirmorna när en kund vill ha en offert, kollar dom noga hur många meter det är av varje sorts kabel och hur många apparater osv, eller finns det schabloner och mallar?
 
Jag kollar för det skiljer MYCKET mellan olika hus, men vist så småningom får man väl en viss känsla men den törs jag inte lita på, det kan bli dyrt för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.