Hur går det till när man byter el i ett hus.
Vi tittar just nu på ett hus från -72 där inga renoveringar har gjorts vilket gör att vi vill åtgärda el-installationen och se till att det blir jordat med jordfelsbrytare.
Hur avancerat är detta (tänker ej göra detta själv såklart!), vad innebär detta när det kommer till ingrepp i väggar osv?
Vi vill vara så insatta som möjligt i vad detta köp kommer att innebära för oss.
 
Hus från 72 bör innebära vp-rör och FK, så om inget är tokigt är det goda förutsättningar för att tråda om. Att det inte är jordat behöver inte vara något akut jobb heller om man inte känner för det.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ledningar från -72 behöver definitivt inte bytas.
 
  • Gilla
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
Vi gjorde precis detta. Passade på att byta elcentral och installerade smart belysning i samma veva. Vi hade tur att vi inte behövde komplettera med fler uttag och att vi kunde dra alla nya kablar i de gamla rören. Tog 5 dagar för två personer 260m2.

Har man otur kan det bli mycket hålupptagning i väggar om man inte får loss kablarna eller behöver komplettera med uttag. Detta driver många timmar för elektrikerna och mer arbete att iordningställa väggarna efteråt.
 
  • Gilla
Marida
  • Laddar…
-72 är troligtvis allt draget infällt och i bra rör. Troligen bra tråd som ligger i rören oxå.
Knappar och uttag kan börja bli slitna. Att byta till jordat är ingen större vinst men vill man byta ut alla uttag mm så är nog omtrådningen inget större problem.
Så länge man inte vill passa på att utöka med nya uttag så behövs det troligen inte öppnas några väggar om det idag är infällt.
Jordfelsbrytare går säkert att sätta i en liten låda bredvid centralen om man inte vill byta ut till nya normsäkrningar vilket inte finns någor behov av.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Hus från 72 bör innebära vp-rör och FK, så om inget är tokigt är det goda förutsättningar för att tråda om. Att det inte är jordat behöver inte vara något akut jobb heller om man inte känner för det.
Åh, vad skönt att höra. Jag hade föreställt mig ett jättejobb med trasiga väggar och liknande. Vi har mycket teknisk utrustning i familjen som vi är rädda om och därav känns det skönt att fixa jordning så snabbt som möjligt. Om vi ändå ska fixa golv och väggar så kan man ju ta det samtidigt tänkte jag.
 
Vad jag älskar detta forum! För mig som förstagångsköpare är ni guld värda som svarar! Tack!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det är nog bra att titta efter utanpåliggande kablar också, det finns om det kompletterats med uttag i efterhand. De uttagen behöver då plockas bort eller nya kablar dras.
 
  • Gilla
Marida
  • Laddar…
Tog mig 4 dagar själv att byta ut all el i vårat hus från -77 120m2 stort (FK, strömbrytare, dcl uttag, vanliga uttag, nätverk & ny elcentral med dvärgbrytare och jordfelsbrytare)
 
  • Gilla
Marida
  • Laddar…
Om du har datorer och liknande som är stingsliga med att ha jordat så är det ju givetvis bra att dra detta, jag antar att ni redan har det i kök och badrum idag? Jag skulle dock inte alls bry mig om att byta befintliga snören om de inte finns misstanke om dålig hemmapul dvs blandade dimensioner eller inkonsekvent blandning av färg. Hittar ni sockerbitar eller liknande i lampdosor i taken kan ju även dessa skarvningar vara bra att byta mot hel kabel. Hade en sådan som nästan brände upp vårt hus veckan efter vi flyttade in, tror att de var o ryckte i den när de tog ner någon lampa på nedervåningen vilket gjorde att det blev glapp. Denna skarv var fuldragen till LLVP så när denna gick på högvarv blev det så varm att sockerbiten hade smällt och även smält hål i koppens botten/tak så om det inte vore för att stenullsisolering inte brinner bra, den var svar runt hålet, så hade vi nog inte vaknat för rakt över denna kopp i taket på våningen över står våran säng.
 
  • Gilla
Marida och 1 till
  • Laddar…
M Marida skrev:
Vi har mycket teknisk utrustning i familjen som vi är rädda om och därav känns det skönt att fixa jordning så snabbt som möjligt.
Vad är det för utrustning? Det allra mesta som säljs i dag är dubbelisolerat och använder inte ens skyddsjord. Det finns några undantag, men det blir färre och färre.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Om du har datorer och liknande som är stingsliga med att ha jordat så är det ju givetvis bra att dra detta, jag antar att ni redan har det i kök och badrum idag? Jag skulle dock inte alls bry mig om att byta befintliga snören om de inte finns misstanke om dålig hemmapul dvs blandade dimensioner eller inkonsekvent blandning av färg. Hittar ni sockerbitar eller liknande i lampdosor i taken kan ju även dessa skarvningar vara bra att byta mot hel kabel. Hade en sådan som nästan brände upp vårt hus veckan efter vi flyttade in, tror att de var o ryckte i den när de tog ner någon lampa på nedervåningen vilket gjorde att det blev glapp. Denna skarv var fuldragen till LLVP så när denna gick på högvarv blev det så varm att sockerbiten hade smällt och även smält hål i koppens botten/tak så om det inte vore för att stenullsisolering inte brinner bra, den var svar runt hålet, så hade vi nog inte vaknat för rakt över denna kopp i taket på våningen över står våran säng.
Det verkar som att det mesta är original sen -72. Givetvis kommer vi ta in en elektriker som får göra en bedömning om vi köper huset men det är alltid bra att vara förberedd på vad som verkligen behöver göras.
 
useless useless skrev:
Vad är det för utrustning? Det allra mesta som säljs i dag är dubbelisolerat och använder inte ens skyddsjord. Det finns några undantag, men det blir färre och färre.
Det är datorer, nätverksutrustning, tv och liknande.
 
M Marida skrev:
Det är datorer, nätverksutrustning, tv och liknande.
Har inte jättestor betydelse men båda de två senare brukar komma med sån där smal euro-kontakt som är ojordad.
 
Datorn brukar ha jordad propp för att minska störningar från nätaggregatet. Det har inte så mycket med driftsäkerhet att göra. En del prylar som drar mer än 2,5 A (ca 500 Watt), dammsugare t ex, har en rund propp utan jordbleck. Övriga prylar som drar mindre har i princip alltid platta eurokontakter.

Kolla hur många prylar du har som verkligen har jordad stickpropp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.