Hej,
Jag hittade en äldre lampfot i mina gömmor, men dessvärre verkar den varken fungera eller vara speciellt modernt utrustad. Det är en bordslampa från Nya ÖIA som tänds/släcks via ett snör-reglage (någon som vet vad det heter på fackspråk?) på lamphållaren och med ojordad stickpropp. Och efter att ha ringt runt till div. fackmän, men misslyckats med att hitta någon som ville ta sig an jobbet, så funderade jag på om det var möjligt att själv byta elinstallationen i lampan?

Själva installationen ser eg. hyfsat enkel ut, med en och samma sladd som löper mellan stickpropp och lamphållare med reglage. Finns dessa i modernt utförande att köpa? Är det möjligt för en lekman med en mini-gnutta el-vana och som är beredd att läsa på i ämnet att byta ut bef. installation till en säker, ny och fungerande dito? Någon med erfarenheter och/eller tips?

Tack på förhand!
 
  • Äldre lampfot i guldton med böjd arm, snörreglage och ojordad stickpropp på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre ojordad lampfot från Nya ÖIA med snör-reglage och öppen elinstallation mot trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du byter lamphållaren till en som är dubbelisolerad, så kan du byta sladden till en med platt Europaplugg. Det finns lamphållare med liknande brytare. Lite osäker på om räknas som dubbelisolerade.

Vanliga lamphållare utan metallnippel är dubbelisolerade. De med metallnippel kan kompletteras med en isolerbricka så räknas de som dubbelisolerade.

Finns att köpa lite överallt, just hållare med snöre har jag sett på elbutik.se. Osäker på om det finns över disk på typ Jula eller Clas Ohlson.
 
H hempularen skrev:
De med metallnippel kan kompletteras med en isolerbricka så räknas de som dubbelisolerade.
Lite osäker på vad du avser med "isolerbricka" men när jag tittar ner i lamphållaren tyckar jag mig se en sån där svampformad genomföring för kabeln. I så fall borde det väl bara vara att byta kabeln? Blecken mot glödlampans fot ser ju vettiga ut och i övrigt ser jag inga konstigheter.

Sen är ju frågan varför den inte funkar, kan vara skäl att undersöka strömbrytaren.
 
H hempularen skrev:
Om du byter lamphållaren till en som är dubbelisolerad, så kan du byta sladden till en med platt Europaplugg. Det finns lamphållare med liknande brytare. Lite osäker på om räknas som dubbelisolerade.

Vanliga lamphållare utan metallnippel är dubbelisolerade. De med metallnippel kan kompletteras med en isolerbricka så räknas de som dubbelisolerade.

Finns att köpa lite överallt, just hållare med snöre har jag sett på elbutik.se. Osäker på om det finns över disk på typ Jula eller Clas Ohlson.

H hempularen skrev:
Om du byter lamphållaren till en som är dubbelisolerad, så kan du byta sladden till en med platt Europaplugg. Det finns lamphållare med liknande brytare. Lite osäker på om räknas som dubbelisolerade.

Vanliga lamphållare utan metallnippel är dubbelisolerade. De med metallnippel kan kompletteras med en isolerbricka så räknas de som dubbelisolerade.

Finns att köpa lite överallt, just hållare med snöre har jag sett på elbutik.se. Osäker på om det finns över disk på typ Jula eller Clas Ohlson.
H hempularen skrev:
Om du byter lamphållaren till en som är dubbelisolerad, så kan du byta sladden till en med platt Europaplugg. Det finns lamphållare med liknande brytare. Lite osäker på om räknas som dubbelisolerade.

Vanliga lamphållare utan metallnippel är dubbelisolerade. De med metallnippel kan kompletteras med en isolerbricka så räknas de som dubbelisolerade.

Finns att köpa lite överallt, just hållare med snöre har jag sett på elbutik.se. Osäker på om det finns över disk på typ Jula eller Clas Ohlson.
Den här lamphållaren har en ”plastbricka” (platta som fortsätter i ett rör sladden går genom) i botten, är det en sådan du menar som isolerar? Det lilla plaströret sladden kommer genom kommer under brickan in via en ”metallring” som kan lossas med en liten skruv (nippel?). Lampan har kanske alltså en dubbelisolerad lamphållare?

Det lättaste hade kanske bara varit att byta allt till identiska produkter (och förhoppningsvis lyser lampan efter det), men jag lyckas inte få loss själva lamphållaren, bara ”innanmätet”…
 
A alfista skrev:
Lite osäker på vad du avser med "isolerbricka" men när jag tittar ner i lamphållaren tyckar jag mig se en sån där svampformad genomföring för kabeln. I så fall borde det väl bara vara att byta kabeln? Blecken mot glödlampans fot ser ju vettiga ut och i övrigt ser jag inga konstigheter.

Sen är ju frågan varför den inte funkar, kan vara skäl att undersöka strömbrytaren.
Allt ser ju hyfsat fräscht ut, så min spontana tanke är att det är strömbrytaren som är problemet. Det är ju det enda stället som har ngt moment. Jag lyckas dock inte lista ut hur jag ska få loss själva lamphållaren från armaturen, bara hur jag lossar ”innanmätet” med bleck och dragströmbrytaren.
 
Ser inte hur allt hänger ihop på bilden, men om du inte har något mätinstrument så du kan testa brytaren så kanske det går att koppla förbi den och se om lampan funkar då.
Är brytaren kass så kan man ju fundera på om tändning meddelst ryck är ett måste (charmigt är det ju). En ny sladd med brytare är ju enkel lösning om du andå skall byta.
 
Det låter där redan finns dubbelisolering. Sedan är frågan hur man får den att fungera. Uppfattade inte att den var trasig.
 
A alfista skrev:
Ser inte hur allt hänger ihop på bilden, men om du inte har något mätinstrument så du kan testa brytaren så kanske det går att koppla förbi den och se om lampan funkar då.
Är brytaren kass så kan man ju fundera på om tändning meddelst ryck är ett måste (charmigt är det ju). En ny sladd med brytare är ju enkel lösning om du andå skall byta.
Man ska inte "rycka" i snöret utan dra men känsla.
Tyvärr verkar stickproppen som finns inte passa in i vanliga uttag, eller?
 
A alfista skrev:
Ser inte hur allt hänger ihop på bilden, men om du inte har något mätinstrument så du kan testa brytaren så kanske det går att koppla förbi den och se om lampan funkar då.
Är brytaren kass så kan man ju fundera på om tändning meddelst ryck är ett måste (charmigt är det ju). En ny sladd med brytare är ju enkel lösning om du andå skall byta.
Tack! Jag kollade med en voltmätare och det finns/finns inte ström enligt bilden. Det LÅTER som att strömbrytaren fungerar, den löper smidigt och klickar lydigt, men det verkar ju onekligen så att strömmen inte går fram till blecken? Lyckas heller inte skruva isär dragströmbrytardelen för att kunna se hur den ser ut inuti. Bekymret med att få loss själva lamphållaren kvarstår också. Ser bara en skruv (den i botten, på ”merallringen” sladden kommer in genom), men det händer inget om jag lossar på den…
 
  • Eluttag med markeringar för spänningstest, gröna bockar indikerar ström och rött kryss avsaknad av ström.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Thomas_Blekinge skrev:
Tyvärr verkar stickproppen som finns inte passa in i vanliga uttag, eller?
Den ser ut att passa i vanliga ojordade uttag ;). OM sedan TS har det hemma vet jag inte, kanske är så att han även vill byta till jordat.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Man ska inte "rycka" i snöret utan dra men känsla.
Tyvärr verkar stickproppen som finns inte passa in i vanliga uttag, eller?
Tycker ändå att jag försökt att ha lite känsla när jag manövrerat snöret, men lampan har aldrig fungerat i min ägo så möjligt att någon varit ovarsam innan. Bor i gammalt hus med ojordade uttag i vissa rum, så har dock kunnat testa att den inte fungerar.
 
H hempularen skrev:
Det låter där redan finns dubbelisolering. Sedan är frågan hur man får den att fungera. Uppfattade inte att den var trasig.
Då kan vi alltså konstatera att befintlig lamphållare klassas som dubbelisolerad? Tusen tack! Då har jag lärt mig det. Tyvärr verkar det ju som att själva strömbrytaren i lamphållaren är problemet, eftersom det går ström fram dit, men dessvärre lyckas jag inte montera loss hela lamphållaren. Själva bottendelen sitter liksom där den sitter, trots att jag lossat den enda skruv jag hittar…
 
R roli skrev:
Den ser ut att passa i vanliga ojordade uttag ;). OM sedan TS har det hemma vet jag inte, kanske är så att han även vill byta till jordat.
Jodå, är välsignad med ett litet potpurri av nytt och gammalt, jordat och ojordat, så kan använda mig av allsköns stickproppar om de bara sitter fast i en fungerande armatur…
 
F fiaelia skrev:
Då kan vi alltså konstatera att befintlig lamphållare klassas som dubbelisolerad? Tusen tack! Då har jag lärt mig det. Tyvärr verkar det ju som att själva strömbrytaren i lamphållaren är problemet, eftersom det går ström fram dit, men dessvärre lyckas jag inte montera loss hela lamphållaren. Själva bottendelen sitter liksom där den sitter, trots att jag lossat den enda skruv jag hittar…
Har du dragit upp plastdelen i botten som ledningen går genom? Brukar sitta en liten skruv som låser gängorna längst ner under där.
 
J Josth skrev:
Har du dragit upp plastdelen i botten som ledningen går genom? Brukar sitta en liten skruv som låser gängorna längst ner under där.
Tack! Jag hade provat att lossa den skruven utan resultat, men! Nu fick jag lite självförtroende att ge mig på den igen och då lyckades jag först pilla bort infästningen till strömbrytaren och det i sin tur gjorde att jag fick ett bättre grepp för att få loss själva bottendelen till lamphållaren. Tack för det!

Ok, då antar jag att det lättaste helt enkelt är att ta med rubbet till en välsorterad lamp-/elaffär och hoppas att jag hittar en nya, fungerande delar som passar…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.