Hej!

Det börjar bli dags att byta ejektorpump i borrhålet. Den gamla är nämligen 23 år gammal och tänkte att det kanske är bäst att byta innan den går sönder. Annars så kommer den antagligen att lägga av i vinter när det är 30 grader kallt och snöstorm.

Men jag är lite osäker på vad jag ska köpa. Är det bara att köpa en med samma motorstyrka eller är det mer man ska tänka på?

/mvh
Ante
 
  • Gilla
Bmwsporren
  • Laddar…
Köp dränkpump i stället.
 
tussee skrev:
Köp dränkpump i stället.
Kan vara en väldigt dum idé om borrhålets väggar är porösa eller om man har kollektorsslang i samma hål, typ bergvärme. Ejektorpumpar fyller fortfaradne sin funktion.
 
Vad är fördelarna/nackdelarna med en dränkpump mot en ejektorpump.

Anledningen till att det sitter en ejektorpump i borrhålet nu är att det satt i ett annat borrhåll förut där vattnet slog fel efter ett par år. I det borrhålet så var det poröst berg men i det "nya" ska det vara borrat i bra berggrund.
 
fördelar med dränkbar:
Drar mindre ström
Inget ljud i huset

Fördelar med ejektor
Man kan byta motor/pump utan att behöva dra upp den ur borrhålet.
 
Ok, tack för svaren.

Borrhållet ligger drygt 50m från huset så ljud i huset är ingen faktor jag behöver bry mig.
Tror nog att det blir en ejektorpump iaf så slipper jag bygga om nåt.

Nån som kan svara på min ursprungliga fråga om det bara är att köpa en pump med samma motorstyrkan som den gamla pumpen?
 


Detta fick mig att välja dränkpump

Ejektorpump, stor klumpig, dyr, hög ström, trefas, ev. motorskydd , ev. kontaktor och ejektor i brunnen som kan behövas byte av backventil.

Dränkbar pump, enfas, mjukstart, inbyggt motorskydd, strömsnål, tomt i pumphuset, ingen frysrisk, tank i huset.

Har du en pump för 80 meter så ska du välja en lika .
 
Teonanacatl skrev:
Ok, tack för svaren.

Borrhållet ligger drygt 50m från huset så ljud i huset är ingen faktor jag behöver bry mig.
Tror nog att det blir en ejektorpump iaf så slipper jag bygga om nåt.

Nån som kan svara på min ursprungliga fråga om det bara är att köpa en pump med samma motorstyrkan som den gamla pumpen?
Fungerar det bra idag så köp en likadan, då slipper du dessutom ändra om anslutningarna.
 
Hej.
Min gamla ejektorpump låter mycket illa och sedan så ger den inte mycket vatten heller så jag måste byta.
Har filter med backspoling så det går åt en del vatten.
Frågan är vad jag ska satsa på? Ejektorpump eller en djupvattenpump?
Vad tycker ni och vad är rimlig kostnad?
Brunnen är borrad på 50-talet och endast 18-20 meter djup.

/Ola
 
Jo Jag bytte Ejektorpump för exakt 3 årsedan.. Den gamla rasade då (Elmotorn) Fick tag på en ny.. med lika kopplingar.. Nu frös den sönder häromdagen.. en ring sprack.. Nu säljs inte sådana pumpar längre.. finns inga delar.. Så om jag vetet vad jag vet idag.. Hade jag Köpt en dränk pump.. redan då.. Det ska jag nu om inte jag får tag på delar..

Nu skulle en liknande Ejektorpump kosta 10-12 tusen.. denna kostade 5-6 för 3 årsedan.. Nu får man tag på en Dränkpumpum för 80 meter för 6k..
 
Jag har ju skrivit ett inlägg ovan om ejektorpumpens fördelar i ett kollektorhål; det blir inga rörelser mot varken borrhålsvägg eller kollektorslang.
Nu förtiden har en del dränkbara pumpar (t.ex. Grundfos SQ) mjukstart som gör att det blir minimala rörelser. De borde kunna ersätta en ejektorpump.
 
... är alla gamla borrhål (t.ex. 50m från -70 talet) tillräckligt vida (diameter) för att kunna få ned en dränkpump, och hur stor chans är det att det inte har fastnat nåt annat på mitten, en sten till exempel ?
 
tallmilan skrev:
... är alla gamla borrhål (t.ex. 50m från -70 talet) tillräckligt vida (diameter) för att kunna få ned en dränkpump, och hur stor chans är det att det inte har fastnat nåt annat på mitten, en sten till exempel ?
Det borde funka om man väljer Ø75 mm istället för Ø100 mm.
Det gjorde jag i mitt gamla borrhål.

/Ola
 
Det finns smala dränkpumpar idag som inte är mycket vidare än en ejektor. Vi fick borra nytt i somras för att backventilen i ejektorn gick sönder och ejektorn satt fast. Blev en dränkpump. Busenkelt att koppla om och elmatningen kunde dras i tryckslangen. Arbetet tog en dag inklusive borrning.
 
Vi har faktiskt något så unikt som borrhålet inomhus ( i ena hörnet på toaletten ) så jag vill inte borra igen, tror inte brunnsborraren kommer in på muggen :)
Så då kanske man inte ska dra och känna efter om ejekteten sitter fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.