Hej,

jag står inför ett problem, två små barn och inget badkar vilket gör att jag börjar ledsna på badbaljor och liknande.
Jag har ett gammalt badrum med en duschkabin (och en besiktning som säger att detta är ok så länge dusch sker i kabin). Jag skulle gärna vilja byta till ett badkar, men undrar nu om någon kan hjälpa mig med att få lite klarhet i mina undringar.
a) rekommendera ett bra system som kombinerar kabin med badkar (har sett några olika typer),
b) kan säga hur stor varmvattenberedare jag behöver för ett standardbad (idag går det att göra 3 någorlunda snabba duschar efter varandra, så det är frågan om det räcker eller om man måste byta den också.)
c) hur stor skillnad det blir i vikt (är något osäker på hur det ser ut med bjälklaget)
d) om det är så att ett inbyggt badkar räknas som en duschkabin i spillhänseende eller om försäkringsbolaget kan tänkas ha stora invändningar.

/klint
 
Hej!

A - Med egen erfarenhet hade jag inte kombinerat kabin med badkar, jag hade istället renoverat upp badrummet så det tåler "vanliga" bad. Barn har en otrolig förmåga att lyckas få ut vatten på golvet oavsett vilka hinder som finns. Bättre att göra en ordentlig renovering nu än att ha en kompromisslösning som för eller senare ändå oftast bytes ut.

B - mindre än 300 liter hade jag inte rekommenderat, beror lite på vad för uppvärming du har idag (värmepump/el/oljepanna/direktel), samt installera en strypbricka i duschhandtaget alternativt köpa nytt snålspolande duschhandtag.

C - Det blir naturligtvis skillnad i vikt, varje liter väger ett kilo + badkar + den/de som badar. Vikten sprids natuligtvis ut lite men belastningen blir högre än när man duschar.

D - Skulle tro att försäkringsbolagen gör allt för att neka ersättning om du skulle spilla och det uppstår en vattenskada - eller om t.ex golvbrunnen blir igensatt och golvet översvämmas.

Som jag skrev tidigare hade jag nog valt att lägga pengarna på en renovering och sedan slippa oroa mig för framtida eventuella fuktskador - att sova gott är mycket värt och ett "vanligt" badkar är rätt mycket billigare än ett med kabin.
 
Vad har Du för typ av hus? alltså är det träbjälklag, träregelverk eller betong? Var i huset har Du badrummet? i bostadsvåning ovanpå källare? i källaren? på övervåningen?

Ett badrum i källaren på ett betonghus är mindre känsligt för vatten än ett på övervåningen i ett hus med träbjälklag och spångolv, helt avgörande i ditt fall skulle jag nog säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.