Hej alla kunniga!
Jag brukar fixa lite grejer hemma själv då och då. Har dock inte gjort något i badrummet än så länge. Hur svårt är att byta duschhörnan på bild mot en liknande? Spontant ser det inte så svårt ut, det som gör mig lite nervös är att göra nya hål/täta dem med silikon.

Jag står inför valet att göra jobbet själv eller betala lokala firman för att byta den (kommer kosta dubbel så mycket i så fall).

Är det något särskilt jag missar eller behöver tänka på om jag byter själv?
 
  • Modernt badrum med duschhörna, genomskinliga glasdörrar, vita och mörkbruna kakelväggar, hygienprodukter och duschmunstycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

BirgitS
Byta duschdörrar hör nog till den enklare gruppen av badrumsjobb. Du behöver täta de befintliga skruvhålen med silikon och så blir det nog enklare om du väljer nya duschdörrar som limmas upp i stället för att skruvas upp. Det är nog bra att vara två som hjälps åt för dörrarna är rätt ömtåliga och otympliga att hantera.
 
  • Gilla
ilcretzzo
  • Laddar…
Vad är felet på den befintliga? Anledning till bytet…
Annars är det bara att lossa dörrar från skenorna, lossa skenor från väggen.
Lämpligt att montera lika stora dörrar, dvs att nya skenor täcker hål i väggar.
Silikon i alla hål
 
  • Gilla
ilcretzzo
  • Laddar…
Tack.
Det syns inte på bilden men det är massa kalk och smuts på glas, det kan inte tas bort med något. Inte så stort fel enligt mig men har en fru som tjatar att vi behöver byta dem.
 
I ilcretzzo skrev:
Det syns inte på bilden men det är massa kalk och smuts på glas, det kan inte tas bort med något.
Har du testat med ättika, citronsyra eller speciella "kalkbortmedel". Kalk brukar kunna "tvättas" bort men det kan kräva lite "engagemang".
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har du testat med ättika, citronsyra eller speciella "kalkbortmedel". Kalk brukar kunna "tvättas" bort men det kan kräva lite "engagemang".
Jag har itne testat något själv men hon har testat massor av grejer utan att lyckas.
 
i-lands problem , jag skulle låta lokala firman göra det så du inte sabbar tätskick.
 
Det är nog värt att göra ett seriöst försök med kalkborttagning först, även om det inte är jättedyrt med duschdörrar eller svårt att byta är det ändå ganska många timmar meck och flera tusen.

Det går att byta plastlisterna med.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
RoTe
Jag skulle anlita någon som KAN städ istället, herre gud vilket resursslöseri! Jag beklagade mig för min mor då jag inte fick bort smuts och kalk från mitt kakel i duschen, fick något "dundermedel" utan etikett på som nästan behövde gasmask... Renare än när det var nytt blev det!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Testat hafa kristallboll? Mycket effektiv mot det du beskriver
 
Rakblad och ta bort det med ,du kan byta men samma problem kvarstår samma vatten nytt glas
 
Tack för era förslag men tråden handlar om att byta duschhörnan, inte annat.
 
I ilcretzzo skrev:
Är det något särskilt jag missar eller behöver tänka på om jag byter själv?
Möjligen missar du att även den nya kommer att få kalkfäckar som måste tas bort. ;)
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
RoTe
I ilcretzzo skrev:
Tack för era förslag men tråden handlar om att byta duschhörnan, inte annat.
Blir många byten för dig i framtiden då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.