Nu är det dags för mitt första VVS-jobb. Säkert jätte enkelt för er som kan. Frågar här i hopp om att undvika misstag.
Den här blandaren ska bort
uploadfromtaptalk1393444914836.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och ersättas med det här fästet till den nya blandaren.
uploadfromtaptalk1393445016629.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det så enkelt som det ser ut, bara lossa muttrarna och dra fast dem i nya fästet?

Några packningar eller annat att täta med?
Måste stänga inkommande vatten så jag vill inte riskera att ha skruvat loss den gamla och sen komma på att jag saknar delar.

Hur hårt ska man dra muttrarna?
 
Du kanske får ta nya packningar till kopplingarna men annars är det inget komplicerat jobb!
1/2" packningar ska det va..
Lite locherpasta är inte heller helt fel men det går säkerligen med någon typ av matolja eller likv. att smörja kopplingarna med.

Du drar åt lite lagom och "kryssdra" (eller hur man nu ska beskriva det när det bara är två) läcker det när du drar på vattnet så drar du lite till ;)

Lycka till!
 
Redigerat:
Ja det är superlätt.
Om det fattas ngt, får du skruva tillbaka den gamla och sätta igång vattnet igen.
Dra hyfsat hårt.
 
Tack för snabba svar. Låter ju som att detta är rätt enkelt. Avvaktar tills imorgon då jag förhoppningsvis har hunnit skaffa nya packningar.
Om jag skickar min mor till comfort-butiken för att köpa två st ½"-packningar, blir det rätt då?
Heter dom något speciellt eller hur ska ja vara säker på att det blir rätt. Har tyvärr inte möjlighet att åka in till någon rörfirma själv.
 
Hjälp! Den vita packningen är den nya. Den svarta av gummi satt i muttern. Ska jag ersätta den gamla med den nya eller ska jag ha bägge? ?
Blev tveksam eftersom den gamla är typ tre gånger så tjock som den nya. uploadfromtaptalk1393531948983.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Oras blandarfästen är lite luriga då anläggningsytan som packningen ligger på är mindre än din gamla blandare!

Prova med gummi-packningen eftersom det är originalet som ska sitta i din koppling!

Och överdra inte kopplingen till förbannelse. Lagom är bäst, dra hellre mer om det kommer någon droppe än att dra muttern för kung och fosterland.

För det står väl inte kuterlite ovanpå muttern? Då borde vara mera gummi-prylar i kopplingen...
 
  • Gilla
robsan
  • Laddar…
Du får nog försöka få tätt med den gamla packningen, den kopplingstypen skall inte ha fiberpackning. Verkar vara en pipefix, bogårds halvkoppling eller något liknande, ämnet pipefix har varit uppe förut här i forumet. Se vad det står på muttern.


Tvåa bollen kan nämnas också!


Mvh
 
Redigerat:
Supertack för snabba svar. Jag kör med gamla packningen. Pipefix heter muttern.
 
spekerök skrev:
Tvåa bollen kan nämnas också!
Va, nu hänger jag inte alls med?

Blandaren är på plats och det har inte läkt en enda droppe på flera timmar, verkar lovande.

Återigen tack alla för hjälpen. Hade inte vågat byta själv utan att veta att ni finns därute med era kloka kunskaper och snabba svar.
 
Krilleman
robsan skrev:
Va, nu hänger jag inte alls med?
Mellan Spekeröks inlägg och mitt skiljer det två minuter. Och vi beskriver samma sak, vilket spekerörk visade med att editera in "tvåa på bollen". Det händer titt som tätt att vi är på hugget med inläggen och då kan det rasa in några på bara någon minut.

Idag kanske det är min tur att vara två på bollen spekerök?! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.