Hej
Håller med renovering av duschrum, blandaren är monterad med en blandarhållare och nya grejer kommer monteras på samma sätt, dvs nytt blandarfäste och blandare. Har 160cc dold dragning. För att kunna renovera väggen behöver jag ta bort gammalt blandarfäste så bara rören sticker ut ur vägg, under tiden detta pågår vill jag plugga rören i väntan på montering av nytt blandarfäste plus blandare. Så hur pluggar jag lösa kopparrör med så lite åverkan som möjligt och utan att eventuella pluggar är ivägen för gipsning, mattläggning osv?
 
Chaly
Det går inte att komma åt i andra änden av de två rören?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Inte inne i väggen tyvärr. Däremot så bör ju just dessa rör finnas någonstans i "vattenrummet" i källaren, vet bara inte vilka det är riktigt.
 
Bjrr skrev:
Hej
Håller med renovering av duschrum, blandaren är monterad med en blandarhållare och nya grejer kommer monteras på samma sätt, dvs nytt blandarfäste och blandare. Har 160cc dold dragning. För att kunna renovera väggen behöver jag ta bort gammalt blandarfäste så bara rören sticker ut ur vägg, under tiden detta pågår vill jag plugga rören i väntan på montering av nytt blandarfäste plus blandare. Så hur pluggar jag lösa kopparrör med så lite åverkan som möjligt och utan att eventuella pluggar är ivägen för gipsning, mattläggning osv?
Är det plugga för att kunna slå på vatten i övrigt, eller bara för att slippa få in skräp i rören ?

Är det det senare skulle jag tagit silvertejp bara...

/K
 
För att kunna slå på vatten i resten av huset.
 
Ska du bygga på väggen ngt? Med gips el ngt, så väggen kommer bli tjockare?
För i sådanfall kommer rören bli för korta. (om rören kommer ut direkt fr vägg)
För att bara plugga måste du veta vilken dimension rören har, sen åka till närmsta vvs butik och inhandla det du behöver.
Men skulle rekommendera dig att ta hjälp, eftersom du inte själv vet, kan bli obehagliga överraskningar om det börjar läcka....
 
Jag ska lägga till 12,5mm, det finns att ge på med rören så inga problem. Rören är 12mm, jag var ute efter en länk till den smidigaste och minst skrymmande ändpluggen, thats it.
 
Bjrr skrev:
Jag ska lägga till 12,5mm, det finns att ge på med rören så inga problem. Rören är 12mm, jag var ute efter en länk till den smidigaste och minst skrymmande ändpluggen, thats it.
Kolla om du få fler svar, men mitt bud hade varit en ballofix alt halvkoppling av klämringstyp med plugg - blandaren borde ha samma kopplingstyp, men kan ju vara värt att kolla eftersom det inte alltid går att få bort den utan rörskada utan att såga av ändan av röret annars...

/K
 
Chaly
Bjrr skrev:
Inte inne i väggen tyvärr. Däremot så bör ju just dessa rör finnas någonstans i "vattenrummet" i källaren, vet bara inte vilka det är riktigt.
Jag hade försökt reda ut vilka rör i källaren som går till blandaren och där klämt in lämplig avstängningsventil så slipper du plugg överhuvudtaget (bara lite tejp för att hålla skit borta).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bjrr skrev:
Jag ska lägga till 12,5mm, det finns att ge på med rören så inga problem. Rören är 12mm, jag var ute efter en länk till den smidigaste och minst skrymmande ändpluggen, thats it.
Hoppas du har rätt....har dessvärre varit med om problemet flera ggr när jag gjort badrum....därav min fråga ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.