Hej!
Jag ska byta duschblandare i ett av våra badrum. Läste lite på nätet innan och fick för mig att det inte var så komplicerat. Kollade måttet på den gamla blandaren och det är 160 mm, inga konstigheter. Åkte förbi Bauhaus och köpte en Mora Cera T4. När jag skruvade bort den gamla blamdaren så såg jag att på den så sitter själva muttrarna på blandaren medans det i väggen sitta någon slags hylsor som är gängade. Den nya blandaren har gängor på sig. Kollad lite mer och förstod att man kanske bör sätta ett väggfäste som ha muttrar monterade på sig.

Finns det blandare med c/c 160 som har muttrar ist.f gängor? Kollade moras webbsida men hittade inget. Eller är det bara att köpa ett väggfäste och montera det? Vad bör man tänka på isf? Hur får man bort "hylsorna"? Är det en står insex-nyckel som gäller? Nåt annat att tänka på?
Gammal duschblandare monterad på kakelvägg med gängade hylsor och duskslang ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var ju inte så enkelt. Jag trodde att man kunde ta bort "hylsorna" och sätta dit ett blandarfäste men så var det ju inte. Efter lite sökande på nätet så var väl frågan om man kunde byta vägganslutningarna mot några som har mutter eller om det finns någon koppling man kan använda i mellan.

Jag åkte till lokala vvs-butiken idag och förklarade problemet. Först undrade de om jag mätt rätt men jag sa att det var iaf. mer 160 än 150 mm. Då kom de fram till att det finns en koppling med M26-mutter i ena änden och 3/4-mutter (R20??) i andra, med 5 mm excentricitet. Kostade endast 440 kr st :-o. Kollade lite på nätet när jag kom hem och Rinkaby har dem för 236:- så lite billigare där, https://www.rinkabyror.se/artikel/excenterkoppling-m26xm20r-inv-max-5mm/.

Jag monterade bort blandaren och mätte mer exakt c/c mellan rören i väggen och det är 156-157 mm nånting. Frågan är då om man ska satsa på dessa kopplingar? Då kan man lirka lite eftersom de är excentriska så att man får rätt mått. Eller ska man försöka byta till en 150 mm med 3/4-mutter? Hur mycket spel finns det där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.