Har tröttnat på mina gamla strömbrytare och håller på och byter dessa till lite snyggare brytare med glas och touchfunktion, har inte hittat någon med trappfunktion, så funderingen är om det är möjligt att koppla in den nya och bibehålla trappfunktionen? Gissar själv att det inte går, eller vad tror ni mer kunniga?
 
  • Hand som håller en avlägsnad strömbrytarplatta framför ett öppet eluttag med synliga ledningar i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en delvis lossad strömbrytare med synliga kablar och elektrisk dosa i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag utan skyddsplatta med synliga kablar och anslutningar i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som håller en eluttagsskiva framför ett öppet vägguttag med synliga kablar och en sprucken väggöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag utan kåpa med synliga ledningar och anslutningar på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Beige installationsram från ELKO för vägguttag mot en grå textilmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en vit dubbel ljusströmbrytare över en köksbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en elektronisk enhet med anslutningsterminaler och olika tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Välkommen till forumet!

Du vill alltså byta till en brytare du vet inte har trappfunktion och undrar om trappfunktionen går att behålla? Som du själv gissat så är svaret nej.

Du byter också till något av lite oklar kvalitet istället för att fortsätta använda ett traditionellt kvalitetsmärke som sannolikt har många år kvar. Tja, smaken är som baken men jag hade inte gjort så. Ett tips är att lägga upp dina gamla brytare under säljes/skänkes här på forumet. Någon kanske vill komplettera med äldre brytare i sitt hus.
 
Tack för välkomnandet:)
Jag gissar att det inte går, jag har inte dessa kunskaper tyvärr, men byta ut en enpolig är inte svårt för mig, jag vet bara inte vilka möjligheter jag har med min nya strömbrytare!


gamla är dubbeltrapp en lampa hall övervåningen en lampa hall nedervåningen

visst kan jag lägga ut dom till skänkes ska bara få min nya att fungera först
 
tommib
Din nya är med all sannolikhet en krondimmer. Men det borde du väl veta, du köpte den ju?

Om du inte har rätt kunskap bör du inte byta brytare heller. Det är visserligen relativt ofarligt men inte helt.
 
Någon dimmerfunktion har den inte, det är bara en vanlig 2 polig strömbrytare med L, L1, L2

Kanske blir tjurigt här inne om jag länkar fabrikat!?
 
Om du länkar info om brytaren är det större chans att få hjälp, eller åtminstone bättre svar.
Ännu bättre hade ju varit att ta reda på om de produkter du ”vill använda” har de funktioner du behöver.
Hitta en fungerande teknisk lösning först, köp sen…

Edit: lite dåligt att det inte står vilken modell det är på etiketten på baksidan.
 
N NicNil skrev:
Kanske blir tjurigt här inne om jag länkar fabrikat!?
Nä inte alls, det är bara intressant med lite udda elprylar.
Jag förstår att en glasskiva med touchfunktion attraherar men den funkar bara som 2 separata on/off . Undrar hur den är byggd då den är på 1000W ???
 
tommib
Ja, det var därför jag gissade att det var en dimmer. En vanlig strömbrytare borde innehålla två helt vanliga reläer och då borde det inte finnas en sådan begränsning på lasten. De kanske menar 1 kW per kanal? Lite lågt ändå.

Som de andra säger, lägg gärna upp en produktlänk så att man kan hitta en manual (eller ännu hellre en länk direkt till manualen). Då kanske det går att säga mer.

Rent allmänt kan man också säga att en sådan här brytare som inte har nolla men innehåller elektronik (det måste finnas någon form av styrelektronik för den kapacitiva sensorn och vad det nu är som switchar av/på) inte alltid lirar så bra med LED eller olika drivdon eftersom de är beroende av en minimal ström genom lasten för att få sin nolla.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Om du länkar info om brytaren är det större chans att få hjälp, eller åtminstone bättre svar.
Ännu bättre hade ju varit att ta reda på om de produkter du ”vill använda” har de funktioner du behöver.
Hitta en fungerande teknisk lösning först, köp sen…

Edit: lite dåligt att det inte står vilken modell det är på etiketten på baksidan.
blackarrow blackarrow skrev:
Om du länkar info om brytaren är det större chans att få hjälp, eller åtminstone bättre svar.
Ännu bättre hade ju varit att ta reda på om de produkter du ”vill använda” har de funktioner du behöver.
Hitta en fungerande teknisk lösning först, köp sen…

Edit: lite dåligt att det inte står vilken modell det är på etiketten på baksidan.
Ja det är ju nackdelen att handla saker med knapphändig info, den jag köpt heter
Maclean MCE703W
 
L Leif i Skåne skrev:
Nä inte alls, det är bara intressant med lite udda elprylar.
Jag förstår att en glasskiva med touchfunktion attraherar men den funkar bara som 2 separata on/off . Undrar hur den är byggd då den är på 1000W ???
den heter
Maclean MCE703W
 
nisse123 nisse123 skrev:
Det är väl bara att Googla så hittar man manual.
om man inte orkar Googla så finns den här.
[länk]
Man kan undra om manualen är översatt från polska eller kinesiska? Den är i alla fall inte översatt och uppdaterad enligt svenska regler.
Lite tufft att inte få använda strömbrytaren utan att ha läst manualen. Man kanske ska ha manualen lätt tillgänglig vid dörren? :rolleyes:

Bottenlast eller ”LED-adapter” tycks faktiskt ingå som standard enligt manualen.

Elektronisk enhet med märkning, LED-adapter och två skruvar, eventuell del av byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.