Jag har köpt en ny strömbrytare dubbeltrapp ELKO och ska montera denna istället för den gamla. På bilden ser man hur den gamla är kopplad. Frågan är hur ska jag koppla in den nya så att det fungerar? Kopplingen på den gamla är att 1. Grå/Ytterbelysning, 2.Vit/Trappbelysning, 3. Svart/Strömkabel, 4. Svart/Ej ström men bryggad med 3. 5.Bruna/2stycken. I nederdelen av trappen har jag en strömbrytare som kan tända och släcka. Tacksam för snabb hjälp. IMGP0311.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMGP0301.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
matia
  • Laddar…
Det borde vara så här, från gamla brytare till nya:

1 -> 5
2 -> 2
3 -> 1 och 6
5 -> 3

Men varför sitter det 2 st bruna på skruv 5? Den vita (2) och de bruna (5) går väl till den andra trappbrytaren, varifrån lampan får sin tändtråd?
 
  • Gilla
Alics
  • Laddar…
Ett tips innan du kopplar ur den gamla strömrytaren är att märka resp ledare med nummer, så att du är helt säker på var de satt om du skulle behöva koppla in den gamla brytaren igen.
Mät också upp på vilka skruvar du får spänning vid växling av strömbrytarens resp trycke.
Är ytterbelysningen försedd med trappfunktion? Har du två brytare till den också? En trappbrytare kan ju kopplas som en "vanlig" enkelbrytare också.
 
Hej,
Ytterbelysningen är inte försedd med trappfunktion. Jag har redan märkt dem, bra tips.
Varför det sitter 2 bruna på 5 vet jag inte.
 
  • Gilla
Stefantasy
  • Laddar…
Då får du ta reda på det, för det kan vara nåt skumt.
Annars är en enkel metod att ohmmäta den gamla brytare för att ta reda på hur den fungerar, om den inte är märkt på baksidan. Då är det enkelt att koppla in den nya på motsvarande sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.