Kablar i olika färger utanför en elementdosas adapter med synliga skruvanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

Jag håller på och ska byta dosa i mitt element. När jag ska koppla in den nya dosan i adaptern så har jag för många kablar (se bild). Hur ska jag göra?! Mycket tacksam för hjälp här.

/Frusen lekman
 
En öppen väggmonterad eldosa med tre kablar och märkningar för olika fasanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Komplettering - bara tre kablar från väggen. Vafan är detta?
 
Vad är det du ska byta? Vad säger inkopplingsanvisningarna?
 
useless useless skrev:
Vad är det du ska byta? Vad säger inkopplingsanvisningarna?
Jag ska byta termostaten och måste ta kontakten från den gamla. Den gamla termostaten hade bara tre kablar, den nya har fyra. Från väggen går det också bara ut tre (som bilderna visar).

Edit: fick imte med nån manual
 
Den fjärde kabeln kan vara för fjärrstyrning/nattsänkning. Men det är svårt att veta och dumt att chansa när det är 400 V. Vad är det för fabrikat och modell på den nya termostaten?
 
useless useless skrev:
Den fjärde kabeln kan vara för fjärrstyrning/nattsänkning. Men det är svårt att veta... Vad är det för fabrikat och modell på den nya termostaten?
Det är Gnosjö rakt igenom. Jag kontaktade dem, skickade serienr på elementet och de skickade den nya termostaten. De borde ju ha koll tänker jag. Ska man koppla brun mot brun (termostat - vägg) osv och hur ska göra med blå som inte har nån kabel in i väggen? Sorry för rörig beskrivning - har inte fackorden för dessa saker.
 
Sätt den där det står blå på väggdosan.
 
useless useless skrev:
Sätt den där det står blå på väggdosan.
Kan man göra så även om den inte leds nånstans in i väggen?
 
Gissar att nya radiatorn har någon form av elektronisk termostat som kräver Nolla.
Mitt tips, släng in handduken och ring en elektriker detta är ett jobb man inte ska göra om man inte har 100 koll.
 
  • Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sätt den där det står blå på väggdosan.
Det går inte, finns ju inte ens ngn kabel framdragen för detta vad jag kan se.
 
  • Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Det går inte, finns ju inte ens ngn kabel framdragen för detta vad jag kan se.
Går det att strunta i att koppla i den blå alls och bara låta hänga fritt inne i kontakten?
 
Antwerpen Antwerpen skrev:
Går det att strunta i att koppla i den blå alls och bara låta hänga fritt inne i kontakten?
Nej.
Exakt vilken radiator har du köpt?
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Nej.
Exakt vilken radiator har du köpt?
En radiator som följde med huset vid köp. Gnosjö. Nya termostaten är från Gnosjö - de skickade den till mig utifrån det serienr etc jag gav dem. Har dom fuckat upp leveransen tro?
 
Om Gnosjö har skickat rätt pryl så är den blåa för fjärrstyrning. Då kan du parkera den på den fjärde plinten och låta den vara.
 
useless useless skrev:
Om Gnosjö har skickat rätt pryl så är den blåa för fjärrstyrning. Då kan du parkera den på den fjärde plinten och låta den vara.
Ska mejla dem och höra. Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.