image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Skulle vilja byta dessa dörrar och undrar om det är något man som helt grön utan större "maskinsamling" kan göra själv?

Ytterdörren till en lite mer modern och altandörren till helglas.

Huset är från -79 och alla innerdörrar var iaf standardmått.
 
Det fixar du. Var noga med vattenpasset.
 
Med risk att påpeka i onödan, men ändå:

Jag bytte själv halvglasdörr mot helglas för några år sedan. Blev varse att helglasdörrar är vansinnigt tunga! Det går åt minst en kompis för att få den på plats.
 
Det är inte så komplicerat så du borde klara detta själv.

Det du behöver är en nyckel för karmskruv alternativt en nyckel till karmskruv avsedd för skruvdragare om du har en stadig maskin.
Ett vattenpass med relativt bra noggrannhet - Typ Hultafors.
Jag börjar alltid med att ställa karmen på plats, kontrollera tröskelns höjd mot golv. Palla upp med träkilar eller liknande om det behövs, behöver inte ställa karmen 100% rak redan nu.
När du är nöjd med höjden drar du i en karmskruv på gångjärnssidan upptill, sätt sedan karmen i lod och dra i en karmskruv gångjärnssidan nertill.
Sedan flyttar du passet till överstycket, mät in överstycket i lod och dra in en karmskruv upptill, så karmen i lod och en skruv nertill.
Kontrollera att glappet är likvärdigt på båda sidor om karm så att du får in så kallad drev (Isolering).
Dubbelkolla så att allt är rakt, justera vid behov.
Dra i övriga karmskruvar i karmen.
Stäng dörren och kontrollera glappet runt om, justera karmen vid behov.
Avsluta med foder, omfattning osv.

Skall dörren liva med foder kan det vara smart att skruva fast material i de övre hörnen och bara trycka karmen mot dessa.

Verktyg du behöver:
- Vattenpass typ Hultafors eller i vart fall noggrant.
- Karmnyckel och/eller en karmnyckel för maskin
T_nyckel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Karmnyckel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- Karmskruv
- Drev

Lyxigt men absolut inte nödvändigt är att köra med WinBags - Tycker dom är helt underbara att jobba med, håller dörren/fönstret på plats och bara att pumpa/släppa ut luft för att väga in, smått förälskad i dessa där:
winbag_box_with_winbags.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Även om det påpekats i tidigare inlägg så vill jag förtydliga att du med största sannolikhet inte kan byta dörrbladen utan åker på att byta karmen också.

Det är inte ett svårt jobb om du är lite noggrann men kolla ordentligt hur mycket du måste riva på in eller utsida för att komma åt karmen. Har du tur är det bara fodret på utsidan som sitter med ett par spik, har du otur är det en massa salningar som måste bort också.
 
Tänk också på att dörrbladet skall tas ur ramen innan montage och detta skall göras på ett visst sätt för att inte skada dörrbladet. Det är lätt att göra fel, som att man t.ex. pallar upp fel. Så var det i alla fall med min dörr (Swedoor).

Se till att läsa instruktionen innan och var två stycken som hjälps åt. Nya dörrar väger ganska mycket...

Jag tog hjälp av en hantverkare eftersom det fanns krav på att dörren skulle monteras "hantverksmässigt" för att garantin skulle gälla. Visst skulle jag kunna gjort det själv men eftersom den skulle monteras i Leca och med tanke på att dörren kostade 20.000kr så var 2h snickarhjälp inte mycket i det stora hela. Och med kvitto på att en duktig hantverkare monterat dörren så borde det inte uppstå några diskussioner ifall det skulle bli ett garantiärende.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.