dimmer.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej,

Idag slutade min dimmer svara när man trycker på den och jag har därmed dragit slutsatsen att den måste bytas. Eftersom att jag är extremt okunnig i dessa sammanhang så tänkte jag be om hjälp. Först och främst; kan jag som amatör byta ut dimmern själv eller borde jag ringa en elektriker? Min kompetens sträcker sig till den grad att jag förstår att jag måste stänga av elen innan jag sätter igång i alla fall.

Om jag kan göra det själv, hur ska ska ta bort kåpan? Som ni ser på bilden så har jag lossat själva knappen men nu återstår det att ta bort kåpan. Vad ska göras efter att jag. förhoppningsvis, lyckats ta bort kåpan?

Uppskattar all hjälp jag kan få,
Tack
 
OK, För det första så är det inte helt säkert att den är trasig. Det finns (oftast) en säkring i själva dimmern. Den brukar vara åtkomlig från framsidan. Du behöver i så fall få bort den vita fronten, den platta delen.

Jag har inte koll på denna modell, men fronten sitter ofta fast med snäppfästen, eller så är det svarta man ser i mitten någon form av mutter som går att skruva loss.

Ett allra första experiment du borde göra är att stänga av strömmen (huvudbrytaren i centralen) i typ 10 - 20 s och slå på igen. En del dimmers har automatsäkring som återställs genom att bryta strömmen till dimmern.

Innanför fronten finns det (ofta) dels en säkring som kan se ut som en plastskruv, ca 10mm diameter. Där finns ofta också några mindre justerskruvar som justerar lägsta dimmernivå osv.

Skulle den behöva bytas så sitter det fästskruvar vid kanten under ramen (som lossnar när fronten kommer bort. Kopplingarna blir synliga när du får ur den ur dosan.

Om du behöver byta den och där är mer än 2 trådar kopplade till den, så dokumentera noga hur trådarna är kopplade, plåta även in i dosan, så man ser vilka trådar som ev. går in i olika rör som kommer in i dosan. Se till att få med ev. symboler vid kopplingspunkterna på bilderna.

Vid byte så är det viktigt att få tag på en dimmer av rätt typ. Beroende på vilken typ av lampor du har så skall det vara lite olika typ av dimmer.
 
  • Gilla
torptorp
  • Laddar…
Du får byta en dimmer mot en likadan. Dock förutsätter det att du i så fall vet vad du gör.
Eftersom du säger själv att du inte har koll alls så rekommenderar jag att du tar in en elektriker (eller någon du känner som har bättre koll). Det är sura pengar men att leka med el kan gå extremt fel om man gör misstag.

Lycka till hur du än väljer att göra :)
 
Tacksam för svar!

dimmer kåpa av.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag lyckades skruva av den svarta muttern så att jag fick av kåpan. Jag tänkte också att dimmern inte nödvändigtvis behövde vara trasig eftersom att den har tappat "klicket" bara. Det gick att trycka in knappen men istället för ett klick så är det bara stumt efter att man tryckt in den en bit.

Vad tror ni jag kan göra utifrån det?
 
Tummen_mitt_i_handen skrev:
...eftersom att den har tappat "klicket" bara. Det gick att trycka in knappen men istället för ett klick så är det bara stumt efter att man tryckt in den en bit.
Det låter som om dimmern är fysiskt trasig.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Om den inte 'klickar' och fjädrar tillbaka så är det troligtvis ett mekansikt fel på dimmern.

Det kan vara fjädern som gör att piggen åker ut som har gåttav, hamnat ur läge.
Någon plast detalj som håller fjädern som har torkat ut och gått sönder.

Så det är mest troligt med att du får byta dimmer.

När du trycker in knappen så skall den ändra läge på ett kontaktbleck inne i dimmern(sluta/bryta kretsen).
När åldern har börjat göra sitt så tappar fjädern spänst, plasten åldras och går sönder, blecket kan ha hoppat ur läge pga dålig fjäder eller trasig plast.
 
Mikael_L
Tummen_mitt_i_handen skrev:
Tacksam för svar!

[bild]

Jag lyckades skruva av den svarta muttern så att jag fick av kåpan. Jag tänkte också att dimmern inte nödvändigtvis behövde vara trasig eftersom att den har tappat "klicket" bara. Det gick att trycka in knappen men istället för ett klick så är det bara stumt efter att man tryckt in den en bit.

Vad tror ni jag kan göra utifrån det?
Dimmern är troligen trasig.
Fungerade den tillsamman med en annan strömbrytare i en trappkoppling?
I så fall måste den du ersätter med vara avsedd för trappkoppling.
Vad ska den styra för slags lampor, det finns lite olika slags dimmers beroende på om det är helt vanliga lampor, halogen-trafos eller elektroniska halogentrafos som ska drivas. En s.k. universaldimmer är mest universal (surprise!) men lite dyrare.

Den gamla skruvar du loss, jag lyckas inte se på bilden var det ska skruvas. Jag ser inte de vanliga dosskruvarna i de avlånga nyckelhåls-hålen vid dimmerns kanter, så det sitter troligen med klorna istället.
Du bör kunna hitta två skruvar mitt emot varandra på var sida, som går att lossa några varv så hela dimmern kommer lös.

Du kan gott köpa ersättaren innan du börjar, så du kan göra allt med en gång.
Möjligen kan det vara ide att kika bakom denna först, om du är osäker på om det är trappkoppling, kolla om det sitter kabel i två eller tre anslutningshål.
Eller så köper du en som klarar trappkoppling direkt, den funkar till bägge.
 
jag ser faktikskt inga fässkruvar på den där. Normalt så sitter det skruvar genom två av de avlånga spåren utefter kanten. Om det är riktigt gammal dosa (typ 30 - 50 tal), så finns inte fästskruvarna. Då fästes brytare och uttag istället med "klor" som fälls ut mot väggarna i dosan. Det görs med skruvar som brukar sitta i ungefär det läget som man ser de två försänkta hålen på din bild. Men jag har inte sett dimmers med klor. Så hur din dimmer egentligen är fäst, är lite mystiskt.

Även om du får loss den så kan det vara svårt att hitta en ny dimmer som fästs utan dosskruvarna i kanten.

Det finns att köpa "clips" som man slår fast i dosans kant på äldre dosor, där det finns ett gängat hål för en dosskruv i clipset. Möjligt att det blir enda möjligheten här.
 
Redigerat:
Mikael_L
Det finns dimmers med klor. Men jag tror det är vanligare utan.
 
Tack för alla svar!

Jag åkte till Bauhaus och köpte en identisk dimmer. Såg till att memorera hur kablarna var dragna i den gamla dimmern och drog sedan in dem i den nya dimmern på samma sätt. Nu fungerar allt utmärkt.

For the record så var det en SCHNEIDER TREND TRANSISTOR DIMMER 315W. Steg 1 var att dra av (hårt) själva knappen. Sedan skruvade jag av en svart "mutter". Efter det kunde jag ta av kåpan. Sedan fick jag bända ut den gamla dimmern med en skruvmejsel. Memomera sedan vilken färg osv som ska till vilken öppning i dimmern. Koppla in nya dimmern och sätt på kåpan. Klart!

Återigen, tack för hjälpen.
 
Bara lite nyfiken, hur fick du fast den nya dimmern? Att du fick bända bort den gamla indikerar att den satt med klor.
 
Mikael_L
eller lim ;)
 
tommib
eller inklämd i en gammal plåtdosa. Har likadan dimmer och det var precis att den gick att klämma in i dosan.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ja, den där har inte många år på nacken. Som äldst kan den vara från februari 2011, är jag tämligen säker på.

Det finns klor att köpa till den där, men det ser ut som att "elektrikern" bara har tryckt in den i en gamla plåtdosa.

//Patrik
 
Nu var det ett tag sen men hur löste du det? köpte nytt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.