Jag behöver lite hjälp med att byta en dimmer mot en vanlig brytare. I dimmern går det in två sladdar till L och en tändkabel och jag är osäker på hur jag bör koppla dessa sladdar till strömbrytaren.

jag bör nämna att dimmern är kopplad till en lampa som också kan styras från en annan brytare, vilket kan vara anledningen till två fasledare.

jag är tacksam för hjälp.

bild på dimmern och på brytaren som jag vill använda.
 
  • En hand som håller en dimmer med två sladdar anslutna där man ser märkningen L och pilar mot övriga terminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dimmer på väggmonteringsplatta med två anslutna sladdar och märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
H Hm1984 skrev:
Jag behöver lite hjälp med att byta en dimmer mot en vanlig brytare. I dimmern går det in två sladdar till L och en tändkabel och jag är osäker på hur jag bör koppla dessa sladdar till strömbrytaren.

jag bör nämna att dimmern är kopplad till en lampa som också kan styras från en annan brytare, vilket kan vara anledningen till två fasledare.

jag är tacksam för hjälp.

bild på dimmern och på brytaren som jag vill använda.
Köp en strömbrytare 1/6 och koppla lika som dimmern så blir det nog bra.
 
Den strömbrytare du har på bild är en tvåpolig strömbrytare. Du behöver byta den till en trappströmbrytare.

Dimmern är också en trappströmbrytare där "~" är den gemensamma ingången som växlar mellan de två "L"-terminalerna. Märkningen är alltså lite bakvänd mot den du kommer att se på strömbrytaren, där "L" är den gemensamma ingången som växlar mellan två pilar eller liknande symbol.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
tommib
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Lägg gärna 50 kr extra också på att köpa något från Elko eller Schneider också, istället för Anslut. Jula har dessa också och de är betydligt bättre än Julas egna.

[länk]

[länk]
Varför skulle inte Anslut vara godkänt, jag har installerat sådana och inte hört om några problem efteråt?
 
tommib
Godkända är de. Dessutom S-märkta. Men rappligare än Elko RS åtminstone. Jag har för all del ingen erfarenhet av brytarna men uttagen är ungefär som Malmbergs, tröga och eländiga jämfört med bättre kvalisort.
 
E
tommib tommib skrev:
Godkända är de. Dessutom S-märkta. Men rappligare än Elko RS åtminstone. Jag har för all del ingen erfarenhet av brytarna men uttagen är ungefär som Malmbergs, tröga och eländiga jämfört med bättre kvalisort.
Jag tycker bara de är eländigt fula men gillar kunden det så varför inte.. Det finns ett ännu värre som heter Praktikern också! :rofl:
 
tommib
Urgh... Praktikern.... Påminn mig inte.

Jag har också haft oturen att installera brytare och uttag av märket Opal (i Finland, på sommarstället. Rätt begränsat utbud). De var det absolut värsta jag har sett. Ska byta ut dem nästa gång jag är där tror jag. Kompletterade för två somrar sedan med uttag och brytare på ett annat ställe, då hade jag med mig Elko RS hemifrån.

Jag ser nu när jag tittar på första bilden igen att det redan sitter Elko där, gissningsvis RS, så det är ännu ett skäl till att välja det. Kommer bli bra fult att montera en Anslut i Elkos dubbelram.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Tack för all hjälp! Jag har letat i gömmorna och hittade en Schneider strömbrytare trapp 6/1 hemma, se bild.

Då kopplar jag i brun på L och de två gråa på pilarna?
 
  • En Schneider strömbrytare trappmodell 6/1 ligger på ett träbord med tydliga kopplingssymboler på sitt gröna hölje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Japp.

Men du bör som sagt stoppa dit en Elko istället, det kommer se knasigt ut med en schneiderbrytare i en elko dubbelram (vilket jag antar att du har).
 
tommib tommib skrev:
Japp.

Men du bör som sagt stoppa dit en Elko istället, det kommer se knasigt ut med en schneiderbrytare i en elko dubbelram (vilket jag antar att du har).
Tack! Det funkar fint.

Ja, inte helt optimalt men det är ändå läge att byta ramen mht till att den har gulnat.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.