Hej,

Jag ska byta en dimmer mot en strömbrytare i ett eluttag. Bor i en bostadsrätt där huset byggdes på 60-talet. Bifogar bild på kablar i dosan. Har tidigare ställt frågor om hur man kopplar in en Renova Schneider strömbrytare och undrar om tillvägagångssättet är annorlunda när det suttit en dimmer där tidigare? Ena kabeln ser ut att gå ut i två efter någon sorts sockerbit.
 
  • Elektriska kablar och anslutningar inuti en väggdosa där en dimmer ska bytas ut mot en strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur var dimmern inkopplad?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hur var dimmern inkopplad?
Det har varit två dimmers i rummet tidigare, tog tyvärr bara bild på koppling i ena dimmer. Men det verkar som att den gula och den blåa kabeln inte är sammankopplade i denna dosan.
 
  • Hand håller en elektrisk dimmer med osammankopplade gula och blå kablar och synliga anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Alexan skrev:
Det har varit två dimmers i rummet tidigare, tog tyvärr bara bild på koppling i ena dimmer. Men det verkar som att den gula och den blåa kabeln inte är sammankopplade i denna dosan.
Så här ser plintarna ut framifrån.
 
  • Framifrånvy av en elektrisk plint med skruvanslutningar och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du bytt även denna ( den på bilden) dimmern mot en strömbrytare? Hur kopplade du den i så fall?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har du bytt även denna ( den på bilden) dimmern mot en strömbrytare? Hur kopplade du den i så fall?
Hehe nä det har jag inte gjort.
 
Jag trasslade nog bort mig och fick det till att de 2 dimrarna gick till samma lampa d.v.s. en trappkoppling. Om det är olika system, så tänk att en dimmer tar in fas ( pil in ) och skickar ut varierad spänning på tändtråden ( sinus med streck ). Om utspänningen inte ska varieras utan bara ha läge till och läge från, så kopplar man strömbrytaren mellan de ledare, som tidigare gått till fas respektive tändtråd.
 
  • Gilla
Alexan
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag trasslade nog bort mig och fick det till att de 2 dimrarna gick till samma lampa d.v.s. en trappkoppling. Om det är olika system, så tänk att en dimmer tar in fas ( pil in ) och skickar ut varierad spänning på tändtråden ( sinus med streck ). Om utspänningen inte ska varieras utan bara ha läge till och läge från, så kopplar man strömbrytaren mellan de ledare, som tidigare gått till fas respektive tändtråd.
Ok, nej de går till varsin taklampa. Jag är lite nyfiken på vad den gula kabeln är. Tror att blå är ledare och svart tändtråd, men den gula?
 
För att ta reda på det, så måste man både mäta och följa upp vart den går.
 
  • Gilla
Alexandra59 och 1 till
  • Laddar…
Det är troligtvis dubbla tändingar uppe i taket, men de har kopplats ihop nångång.
 
  • Gilla
Alexan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.