Har äldre strömbrytare - enligt bilen i hela lägenheten
Är det omöjligt att byta till nyare eljo eller annat? Vägg med äldre strömbrytare bredvid en vit dörr, ovanför en vit hylla med grön växt i mönstrad kruka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad får dig att tro det?
Kan inte tänka mig att det är några problem att byta.
 
Men släng dom för guds skull inte! Det finns alltid folk som vill ha dom för sina tidsenliga hus.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
I äldre installationer har man oftast dosor utan fästskruvarna för brytare/uttag. De äldre apparaterna sitter fast med s.k "klor" som trycks ut mot dosans väggar mha. fästskruvarna. Modernare dosor har fästskruvar som sitter vid kanten.

Länge såldes alla brytare med både fästklor och monteringshål för dosans skruvar. Men på senare år har man skippat klorna, de säljs numera som extratillbehör. Så de moderna apparaterna kan fortfarande monteras i gamla dosor, fast man får köpa till klor.

Det finnsäven s.k "dosclips", det är en sorts gängad mutter som kan slås/tryckas fast på dosans kant. Därmed kan man montera med skruv även i en äldre dosa.
Men som sagt inget problem att byta ut brytarna.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Äldre bakelitbrytare tror jag kommer överleva nya av plast, plast tycker jag dessutom börjar se sunkiga ut efter 10-15 år... Bakelit åldras med värdighet... :) Varför vill du byta?

Jag har aldrig hört talas om någon som fått en stöt av en hel gammal bytare... Kan det finnas nån annan risk (brand?) med gamla??? Är de trasiga ska man ju förstås byta...
 
Vissa vill ha det modernare...
 
Jag har upplevt att någon gammal brytare tappat stunsen i kontakten så att man hör ljusbågen fräsa. Så brandrisk, ja. Men de gamla brytate som är i bra skick är jag rädd om. Har bytt ut några för vi ville ha fler knappar eller dimmer men sparat alla gamla och monterat på andra platser.
En gammal fin brytare med två vippor byggde jag om för att passa nexa-puck.

Tvätta ren dem och lägg ut på blocket. Förmodligen får du lika bra betalt för dem som för nya brytare.
Med tvål och vatten och nått att skrapa bort spilld färg med så blir keramik och backelit som nytt igen.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Förtydligande, jag litar inte mer på nya dåliga brytare än gamla dåliga. Litar lika mycket på bra gamla som bra nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.