Hej,
Änden på en vindskiva är rutten och skulle behöva bytas.
Hur gör man detta på smidigast och bästa sätt?
Se bild på förslag.
Alternativ 1:
Snedsåga med cirkelsåg för att sedan kunna skruva den nya delen in i den gamla + skruva i överlappet mellan brädorna inkl. in i bjälke om möjligt (prickarna i bilden).
Alternativ 2:
Såga rakt av med cirkelsåg och sedan skruva den nya delen i överlappet mellan brädorna inkl. in i bjälke om möjligt (prickarna i bilden).

Tack på förhand!
Teknisk ritning som visar två alternativ för placering av skruvar i ett snett objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vikbolandet9
  • Laddar…
Varför inte göra det ordentligt och byta hela vindskivan?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Det är bara en ytterst liten del av vindskivan som är rutten så jag vill helst inte lägga mer jobb än nödvändigt.
 
  • Gilla
Pompanna
  • Laddar…
W Woooody skrev:
Det är bara en ytterst liten del av vindskivan som är rutten så jag vill helst inte lägga mer jobb än nödvändigt.
Därför är det bra att göra det riktigt när du ändå håller på att brôta.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
W Woooody skrev:
Det är bara en ytterst liten del av vindskivan som är rutten så jag vill helst inte lägga mer jobb än nödvändigt.
Det är obetydligt mindre jobb att sätta ställning på hela gaveln om du ska göra det nu och betydligt billigare att bara hyra ställning en gång nu jämfört med om du måste hyra en gång till om kanske 10år när skarven du planerar har ruttnat igen.
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
Hur mycket är dåligt , går vindskivan förbi rännan så kan du kapa längden vid halva rännan utan att skämmas
 
E egge80 skrev:
Hur mycket är dåligt , går vindskivan förbi rännan så kan du kapa längden vid halva rännan utan att skämmas
En bra idé, men tyvärr är det mer än så som är ruttet.
 
Alternativ 2 då men jag skulle förskjutit skarvarna 50 cm , mer på den översta förstås
 
Jag lägger in en liten protest mot de som säger att det bara är byte av hela som gäller, p.g.a. att vi inte vet omständigheterna. Det kan ju vara så att yttersta biten är enkel att fixa från stege och att resten av gaveln ska målas om om några år med allt vad det innebär av ställningar / lift etc. då.

Jag bytte sista metern på mina en gång. Jag sågade i nittio grader. (Vindskivan bestod av två brädor så jag gjorde snitten med en decimeters mellanrum.) Grundolja ändträt rejält och måla. Det höll bra ett antal år tills det var dags att måla om hela huset nästa gång.
 
  • Gilla
AG A och 4 till
  • Laddar…
C
Dett finns ju dom som har vindskivor i 2 delar/skarvat från början, så var det på mitt gamla hus
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Dett finns ju dom som har vindskivor i 2 delar/skarvat från början, så var det på mitt gamla hus
Inte ovanligt med skarv, men nått man gärna åtgärdar då det tenderar att bli fult och röta.
 
C
F fribygg skrev:
Inte ovanligt med skarv, men nått man gärna åtgärdar då det tenderar att bli fult och röta.
Jag tyckte det var bra, då jag endast behövde byta en del. Men klart en hel är ju snyggast
 
Även jag tycker du, med gott samvete, kan låta bli att byta allt. Skarvat blir det ändå ofta, när man bygger nytt. Enklast och bästa skarven, är ofta att skruva en ca 60 cm brädlapp, på baksidan av vindskivan. Ca 30cm på den befintliga delen, och 30cm att skruva nya delen i.
 
  • Gilla
Woooody
  • Laddar…
A AG A skrev:
Skarvat blir det ändå ofta, när man bygger nytt.
Bygger man nytt beställer man ju lämpligen tillräckligt långt virke så man kan montera vindskivorna oskarvade, jag tror att tex Derome sågar 8m längder.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.