Jag tänkte lacka om tröskeln till altandörren i helgen och när jag började förbereda jobbet upptäckte jag att några av spikarna som håller blecket på plats var lösa. När jag började rota lite i det märkte jag att träribban under själva tröskeln som spikarna suttit i var helt slut, så rutten att jag kunde peta hål i den med fingret.

Går det att byta enbart ribban eller åker man på att byta hela tröskeln?
 
  • Skadad och rutten tröskel till altandörr med lösa spikar och synligt skadad träribba under metallback.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara så att även syllen skulle kunna vara vätskadad? Du får nog undersöka mer under. Kan du på ett enkelt sett kunna se hur det ser ut under tröskeln från utsidan?
 
M Mackees skrev:
Kan det vara så att även syllen skulle kunna vara vätskadad? Du får nog undersöka mer under. Kan du på ett enkelt sett kunna se hur det ser ut under tröskeln från utsidan?
Jag måste ta bort dörrfodret för att få bort plåten men det har jag ändå tänkt göra om ett par veckor för att byta ut dem, stolpskottet som monterade dem lämnade inget utrymme mellan foder och plåt så de är rätt ruttna längst ner.

Skall bara måla de nya igen så att jag slipper stå utan foder om det skulle börja regna igen.
 
zarkov zarkov skrev:
Jag måste ta bort dörrfodret för att få bort plåten men det har jag ändå tänkt göra om ett par veckor för att byta ut dem, stolpskottet som monterade dem lämnade inget utrymme mellan foder och plåt så de är rätt ruttna längst ner.


Skall bara måla de nya igen så att jag slipper stå utan foder om det skulle börja regna igen.
låter som en bra idé att göra det riktigt. Skicka gärna en bild på hur det ser ut under när du tagit bort plåten
 
Nu har jag kapat dörrfodren och tagit bort tröskelplåten och det är ingen rolig syn. Brädan under själva tröskeln är helt slut, den faller sönder bara man petar på den. Bakom den sitter någon slags isolering/skummaterial.

Frågan är nu om det går att byta själva tröskeln utan att byta hela altandörrpartiet?
 
  • Sönderfallande trätröskel och isoleringsskum synligt under dörrfodret i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad tröskel med förmultnad träbit och avlägsnad tröskelplåt synlig, samt bakomliggande isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan väl kapa nedåt och byta allt på en gång?
 
M Mackees skrev:
Du kan väl kapa nedåt och byta allt på en gång?
Ja, hela tröskeln måste bytas. Enligt en granne så sitter den förmodligen skruvad eller spikad underifrån i karmarna så att få loss den blir ett jobb för multiverktyget. Samma granne sa att man kunde ta den gamla tröskeln till en snickerifirma i närheten så kunde de fräsa upp en ny med samma profil.

Men hur fäster man den nya? Det är ju luft och dålig betong under den gamla, inget som den nya tröskeln kan vila på...
 
Multimaskin eller Tigersåg för borttagning alt såga den 20 cm från ena kanten rakt över och bänd bort bitarna med kofot. Ta med ena båda bitarna till snickeriet. Sedan kan du borra och skruva från karmen in i tröskeln, spackla och måla.
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.