Jag målar om farstutrappan och hittar då en del murket trä längst ner på en av stolparna. De är c:a 135mm i kvadrat så jag tänkte föröka såga bort en bit på sidan och ersätta med en bit 145x45 tryckt virke. Räcker det med att limma eller ska jag skruva/spika?
Och vad gör jag med trallen under? Hela taket vilar ju på den så det är inte helt lätt att byta.

Del av en målad trästolpe med skadat och murket trä synligt där en bit sågats bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målad farstutrappa med vit stolpe och murken del längst ner, omgiven av trädäck och husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så, nu har jag sågat bort lagom mycket och virket är torrt och fint. Men det slog mig att det troligtvis är en färdig stolpe från Jabo och de är av gran. Är det då dumt att limma dit en bit tryckt virke?
 
Jag hade tagit bort en stor bit och skruvat dit en passbit.
Lyfta taket är förmodligen jätteenkelt, sparka under en stötta mot en regel mot taket, så kan du vända stolpen uppåner, byta stolpe, laga stolpen på arbetsbänken och byta trall.
Inget stort jobb.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Tack för tips! Ja, så borde jag nog gjort. Det var pilligt att få det lodräta snittet rakt och plant med multiverktyg så det är en liten glipa. Det hade förstås varit enklare om jag plockat bort stolpen. Och vi får se hur hållbar en 3-4 cm trallbit är men den hålls ju iaf fast av stolpen (och ett par skruv).

En liten glipa mellan en trallbit och en vit stolpe säkrad med två svarta tvingar under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Det där blir ju bra!
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Om det blir störande glipor fylls de enkelt med kemiskt trä.
 
Det är inte så farligt med utseendet. Bara det inte kommer in vatten eller blir något annat problem. Ska se om jag har något hemma för utomhusbruk.
 
Hade inget vettigt hemma så jag googlade lite. Nog för att trä kan vara brunt men jag vill ändå inte köpa detta. :)

Ett träreparationsskit med 11 färgstickor i olika nyanser av brunt och beige, en smältjärn och två smältblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.