Gokväll!
Jag vill byta cirkulationspump till min golvvärme då den befintliga drar över 200w och en modern bör ligga runt 20w.

Har sett ut en pump (alpha2 25-60) men drar mig nu för att beställa då jag är osäker på hur mycket meck det blir att byta.

Problemet är att det bara finns en avstängningsventil mellan shunten och pumpen, men ingen mellan pumpen och stigarröret som går upp till 1a fördelare.

Det är golvvärme på plan1 och 2 och pumpen sitter i källaren (plan0). Jag misstänker att tillräckligt mycket vatten kommer hinna läcka ut så att jag måste lufta golvvärmen, vilket blir meckigt då fördelarna sitter på ställen jag inte vill ha vattenspill.

Om det är stängt på returen och man är snabb att sätta dit en kulventil när jag kapat röret (bör väl ta 10-20sek om man inte fumlar), hur mycket kan tänkas rinna ut? Kan man leva med nån liten luftbubbla som oundvikligen kommer bildas eller blir det till att lufta hela systemet?
Bör jag bara ta in en van röris som får fixa det?
 
Det sitter inte anslutningar med ventiler då?
 
Oftast är det inga problem att tappa ner lite grann, men det är svårt att säga utan att se hur det är kopplat i verkligheten. Vattnet i golvslingorna hänger oftast kvar och töms inte ut.
Vad är det för gammalt lik till pump du har som drar 200W? Eller är den kraftigt överdimensionerad?
 
En vanlig liten grundfos 25-40 pump är märkt 90W. Inget antikt. Jag funderar också på att byta.
 
D Daniel 109 skrev:
Det sitter inte anslutningar med ventiler då?
Tyvärr inte. Jag planerar dock att sätta dit ventiler i samband med bytet.
 
L lordi skrev:
Oftast är det inga problem att tappa ner lite grann, men det är svårt att säga utan att se hur det är kopplat i verkligheten. Vattnet i golvslingorna hänger oftast kvar och töms inte ut.
Vad är det för gammalt lik till pump du har som drar 200W? Eller är den kraftigt överdimensionerad?
Okej, det låter bra. Jag hoppas lite på just att det faktum att det är stängt i ena änden gör att vattnet hänger kvar.

Befintlig pump är en grundfos Ups 25-100 med misstänkt taskig lindning då den är betydligt varmare än vattnet den pumpar.
Har mätt upp att den drar ca 240w på lägsta inställning ;(
 
S Spannen skrev:
Okej, det låter bra. Jag hoppas lite på just att det faktum att det är stängt i ena änden gör att vattnet hänger kvar.

Befintlig pump är en grundfos Ups 25-100 med misstänkt taskig lindning då den är betydligt varmare än vattnet den pumpar.
Har mätt upp att den drar ca 240w på lägsta inställning ;(
Om det är en gammal ups 25-100 så stämmer det nog rätt bra med 240W på lägsta hastighet. Det är en väldigt saftig pump.100 kPa tryckhöjd är det sällan man behöver för vanligt villabruk om inte man har underdimensionerade rör eller stora tryckfall av någon annan anledning.
 
Uppföljning:
Bytte pumpen själv genom att stänga den ventilen som fanns på tilloppet från värmepumpen och sen kapa röret några decimeter från där gamla pumpen satt.
Stod redo med en kulventil med klämringskoppling.

Var lite nervös för hur mycket vatten som skulle komma ut och blev lite kallsvettig när jag kom igenom röret och det initialt sprutade med ganska högt tryck :surprised:

Det lugnade dock ner sig och hann kanske rinna ut en liter vatten innan jag fick dit ventilen.

Sen kunde jag byta pumpen i lugn och ro.

Har kört Alpha2 på auto adapt och den pendlar mellan 28w och 34w.

Passade på att mäta den gamla pumpen lite mer noga innan jag bytte och den drog 285w.

Dvs nya drar 1/10 av effekten och har hittills inte märkt någon skillnad i prestanda. Inatt var det -8 och då hade jag dT på 2-3 grader på golvvärmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.