Tomture61
Sitter undertill på FLVP:en , hur / var tappa ur värmevattnet vid byte av CP
 
Redigerat:
Kolla om det sitter unionsventiler vid pumpen. Då är det enkelt att byta (så vida dom inte har kärvat fast...)
 
  • Två mässingsfärgade unionsventiler för rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Tomture61
Icke
 
Tricket är att tappa ur så lite syrefattigt vatten som möjligt vid pumpbyte. (Annars måste nya vattnet korrodera bort lite metall innan den blir syrefattigt och svart igen).

Så du får kolla vad är närmaste/bästa ventilen du kan stänga så du slipper tömma ut allt innan du skruvar bort pumpen.
 
Åja, så livsfarligt är det inte att tömma systemet. Under förutsättning att du inte tömmer och fyller på varje vecka. ;)
 
Tomture61
Grejen är att cp sitter mellan golvvärmeslangen och en stor tank i FLVP:en , proppfull med vatten till golvvärmen ( vet ej hur mycket som kommer att rinna ut )
Eller hur man lämpligast tömmer FLVP på detta värmevatten ?
 
Griffeltavlan
Tomture61 Tomture61 skrev:
Grejen är att cp sitter mellan golvvärmeslangen och en stor tank i FLVP:en , proppfull med vatten till golvvärmen ( vet ej hur mycket som kommer att rinna ut )
Eller hur man lämpligast tömmer FLVP på detta värmevatten ?

Töm ur via säkerhetsventilen. Det är enklast. Sen är de bara att byta.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Töm ur via säkerhetsventilen. Det är enklast. Sen är de bara att byta.
Jag ska byta CP på min IVT495 som är väldigt snarlik 490, det jag grunnar på om säkerhetsventilen tömmer både tapp och värmevatten.

@Tomture61, hur lyckades du byta din?
 
Nej, det är två säkerhetsventiler - En till respektive system.
 
  • Gilla
Zwap
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det är två säkerhetsventiler - En till respektive system.
Tack, jag kröp under pumpen och såg att det fanns 2st, dock lyckades jag sparka igång CP'n men den lever nog inte länge till.
Vår 495 är ganska exakt 20år gammal och kompressorn låter som ett tröskverk men fungerar så det blir nog snart dax att byta ut den, har bara 200-250m slinga i mark så det blir nog en ren frånlufts återvinnings pump nästa gång. Någon fundering på ersättningspump?
 
Val av ersättningspump beror på hur stor energiförbrukning man har för värme och varmvatten. Frånluftsvärmepumpar har begränsad effekt och ibland är bergvärme eller luftvattenvärmepump bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.