Hej. Jag undrar hur man byter chuck på denna borrmaskin.
Det räcker inte att lossa centrumskruven och ta bort den. Och jag har satt den i skruvstäd och försökt gänga av den.
Hjälp mig snälla :)
Borrmaskin från Bosch i skruvstäd med oskarp chuck och logotyp i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det att spänna något i chunken för i så fall kan du spänna fast en större insexsnyckel i den och klappa till på den så brukar dom släppa...
Låter brutalt men så har jag sett att dom gör på serviceverkstäder.
 
Jag har tagit bort chucken på precis en sådan bosch. Det är som P-plats säger. Däremot minns jag att det inte kändes bra för chucklåsningen, eller växellådan. Något slant ett hack eller så. Jag minns också att den hade en oväntat liten chuckgänga, vilket gjorde att den chuck jag hade tänkt byta till inte passade. Jag tror att en ny, naken maskin kostar under 40 Euro på ebay.de. Det var ett tag sedan jag kollade.

Men nu såg jag att det var en 18-voltare. Min var en 10,8 V
 
Tack.
Den sitter fast så inåt helvete.
 
Jag fick chuckhaveri på en likadan skruvdragare för ett par veckor sedan, vill minnas att det var en felgängad torxskruv som låste den, men även utan låsskruv så satt chucken fast nåt jävulskt. Känndes som att skruvdragaren skulle gå sönder innan chucken behagade lossna.
Bestämde mig för att kapa chucken tvärs och längs med vinkelslip.
Givetvis börjar det ryka ur Boschvinkelslipen och säkringen går, kännde i detta läget som att boschguden var emot mig.
Hämtade annan vinkelslip och skar klart, efter det gick det att knacka loss chucken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.