Jag har gett mig på att byta bromsklossar på en gammal släpvagn, Åtm 600 Släpkärra, årsmodell 75.

Har fått lite vaga instruktioner,
  • palla upp släpvagnen
  • lossa bromsen
  • ta bort sprinten
  • ta bort kronmuttern
  • ta bort trumman
Allt har flytit på bra, fram till att ta bort trumman, se bifogad bild.

Är det någon som vet hur man får bort trumman, den snurrar ju runt med hjulet?
Och verkar att sitta fast ordentligt!
 
  • Rostig bromstrumma på Åtm 600 släpkärra med synlig sprint och kronmutter, på gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju identifierat både sprinten och muttern, och de måste bort först....

Sen är det bara att plocka av trumman ihop med det yttre lagret....
 
A
B Bjälkman skrev:
Jag har gett mig på att byta bromsklossar på en gammal släpvagn, Åtm 600 Släpkärra, årsmodell 75.

Har fått lite vaga instruktioner,
  • palla upp släpvagnen
  • lossa bromsen
  • ta bort sprinten
  • ta bort kronmuttern
  • ta bort trumman
Allt har flytit på bra, fram till att ta bort trumman, se bifogad bild.

Är det någon som vet hur man får bort trumman, den snurrar ju runt med hjulet?
Och verkar att sitta fast ordentligt!
på en del så får man knacka och värma..
Och sedan kan man tyvärr behöva släppa på justeringen till bromsbackarna..
För att den ska lossna..
kom ihåg hur många varv och ta bilder..
kom ihåg att smörja noga..
 
Eftersom det är koniskt lager så är det inget som borde sitta fast efter att muttern är lossad.
Dock så kan trumman nypa fast i bromsbackarna när man försöker dra ut den, så kan du lossa bromswiren helt och ställa ner justeringen så mycket som möjligt så under lättar det. Justeringen måste du ju ändå ställa ner och justera in när du bytt backarna.
 
Släpp på handbromsen? .... Jag bytte på Åtm förra sommaren och det var inga problem att få loss trummorna även om de var ordentligt rostiga.
 
A
A anis16 skrev:
Släpp på handbromsen? .... Jag bytte på Åtm förra sommaren och det var inga problem att få loss trummorna även om de var ordentligt rostiga.
Vissa förmågor har fått för sig att spänna åt justeringen istället för att byta backarna i tid eller för att kompensera felaktigt för en slak broms..
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Om trumman är lös i förhållande till axeln är det backarna som tar i. Är trummorna slitna finns det kanter innanför backarna. Justera tillbaka backarna om det går. Annars är det slägga som gäller. :)
 
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
Och så är det asbest I bromsbanden om ingen bytt sedan 1975. ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
imported_Benno imported_Benno skrev:
Om trumman är lös i förhållande till axeln är det backarna som tar i. Är trummorna slitna finns det kanter innanför backarna. Justera tillbaka backarna om det går. Annars är det slägga som gäller. :)
knacka inte slå, dock.. det är bättre med skräll än skador på trumman;)
 
A
imported_Benno imported_Benno skrev:
Och så är det asbest I bromsbanden om ingen bytt sedan 1975. ;)
just använd handskar vid bromsmontering..
(y)och bromsrengöring...
 
useless useless skrev:
Eftersom det är koniskt lager så är det inget som borde sitta fast efter att muttern är lossad.
Dock så kan trumman nypa fast i bromsbackarna när man försöker dra ut den, så kan du lossa bromswiren helt och ställa ner justeringen så mycket som möjligt så under lättar det. Justeringen måste du ju ändå ställa ner och justera in när du bytt backarna.
Men var sitter justeringen? Man kommer ju inte åt bromsbackarna förrän trumman är bortplockad?
 
A
B Bjälkman skrev:
Men var sitter justeringen? Man kommer ju inte åt bromsbackarna förrän trumman är bortplockad?
på insidan..
Man når dem genom en liten plugg eller skruv på baksidan av axeln..
Brukar vara en 4 kantig liten skruv...
 
Precis. Det sitter en gummiplugg på insidan. Antingen är det en skruv där eller en mutter som ser ut som en stjärna man ska vrida på genom att bända med en mejsel.
 
På min gamla kärra fick jag lirka och bruka lite våld. Bromsbackarna har gjort rätt djupa spår i trumman över tid så det räckte inte med att släppa justeringen. Fästsprintarna till backarna pajade, men det spelar ju ingen roll då du ändå skall byta
 
B Bjälkman skrev:
Men var sitter justeringen? Man kommer ju inte åt bromsbackarna förrän trumman är bortplockad?
Släpvagn var länge sedan jag bytte på men generellt så se till att släppa på justeringsmuttrar på spaken, funkar inte det så finns det ibland ett litet hål på baksidan där man med en skruvmejsel kan peta på en justerskruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.