I huset vi planerar att bygga så ingår Miele som standard. Dock undrar jag om man eldar för kråkorna med att välja mile istf tex Siemens? Väljer jag Siemens eller något annat märke kan jag få ångugn för samma peng.
 
Shiraz skrev:
I huset vi planerar att bygga så ingår Miele som standard. Dock undrar jag om man eldar för kråkorna med att välja mile istf tex Siemens? Väljer jag Siemens eller något annat märke kan jag få ångugn för samma peng.
Ställer du frågan på det viset så ska du antagligen välja något annat, t.ex. Siemens eller Bosch.
Premiumkänslan är inte rationell och gör sig dåligt i pang-för-pengen-jämförelser men en del av oss älskar den och det räcker för att motivera dyrare inköp.
 
Har hört att kvaliteten ska vara mycket hög på Miele. Men om det inte stämmer längre så är det ju bara att elda för kråkorna med det..
 
Dom har hög kvalitet men priserna "bostas" lite medhjälp av namnet. Det finns ju rätt många som betalar extra för "skrytfaktorn". ;)
 
Jag vill bara ha grejer som håller. Köpte Electrolux och elektrohelios diskmaskin...Höll i ett år innan de pajade första gången...Aldrig mer det märket...
 
Shiraz skrev:
Jag vill bara ha grejer som håller. Köpte Electrolux och elektrohelios diskmaskin...Höll i ett år innan de pajade första gången...Aldrig mer det märket...
Då befinner du dig i fel tidsålder... Allt som massproduceras idag är pressat till max på ett helt annat sätt än förr.
Inget dimensioneras kraftigare än det behövs, dessutom är det mycket plast idag och plast åldras inte på något roligt sätt.
 
Det berodde knappast på fabrikatet av maskiner utan på ren otur, dom allra flesta vitvaror har betydligt längre livslängd. Man brukar lite grovt säga ca 10 år och efter det är det lite bonus. Själv har jag efter 15 år bytt min Elektohelios tvätt till en Cylinda som gått i ca 20 år. Min Elektrohelios spis byttes på samma gång till en Cylinda som fungerat utan besvär i snart 20 år.
 
I tester så håller Miele ungefär dubbelt så länge som andra märken. Det är de de gör reklam för, och de verkar hålla det också. (Jag talar om Miele generellt, inte specifika grejjor).

Men de kostar ju också, lite drygt, dubbelt så mycket som andra märken, så man får ju inte mer smäll för pengarna. Bara ungefär samma smäll... :)
 
Och frågan är väl om man är så intresserad av att ha vitvaror som är + 20 år, för även om dom fungerar helt OK kanske man vill byta ut dom till modernare saker
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Byt till tex Siemens och köp whiskey för mellanskillnaden!
 
Är olika för varje enskild modell. I vårt snart 10 åriga kök har siemenshällen pajat, preimium diskmaskinen från electrohelis går perfekt och diskar rent. Mieles kvalitet idag är inte i närheten vad den har varit.
 
E elmont skrev:
Och frågan är väl om man är så intresserad av att ha vitvaror som är + 20 år, för även om dom fungerar helt OK kanske man vill byta ut dom till modernare saker
Min tvätt från Miele är 16 år. Den är flådigare än snittet av moderna tvättar då den har belysning i trumman, display som visar vad klockan är så man kan ställa in när tvätten ska vara klar (istället för att skjuta upp starten x antal timmar), 1600 varv/min i centrifugeringshastighet och alla program man normalt behöver. Den går dessutom hyfsat tyst och är sjukt stabil under centrifugering.
Visst, den tar bara 6 kg istället för 7 eller 8 kg som de flesta maskiner ligger på idag men vi klarar oss fast vi är fem i familjen.

Inte vill jag göra mig omaket att byta maskin bara för att få wifi i den eller liknande - det skaffar jag när denna rasar men det får gärna ta 10 år till...
Tar man hand om maskinen och håller den ren så är den fräsch även efter 16 år.
 
  • Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.