Hej,
Vi har ett ovalt soffbord med bokfaner. Nu ser skivan väldigt ful ut.

Jag funderar på att byta skivan till en stavlimmad bokskiva.

Jag tänkte kopiera formen med en mallfräs, sedan fasa kanterna och lackera skivan.

Saknar frässtålet och skivan.

Jag tänkte skruva ihop skivorna under fräsmomentet.

Är det något särskilt jag ska tänka på?

Vad är det mer än priset som skiljer mellan en Cobalt mallfräs (~1000 kr) och ett fyrpack från Amazon för (~500 kr)?
 
Du behöver två stål, ett med kullager uppe vid skaftet och ett med lager därnere eller ett stål med lager på bägge ställena.
Fräs från vänster till höger, börja från mitten och fräs nedre höger kurva upp till mitten av ovalen. Vrid skivan ett halvt varv och gör samma sak på motstående sida.
Vänd skivorna upp och ner, byt stål och fräs sedan klart på samma sätt som tidigare

Du kommer att ha mallen både överst och underst, det är därför du behöver två olka stål eller ett kombistål.

På det här viset fräser du inte mot fiberriktningen och slipper urslag.

Lycka till!
//Ronnie
 
Just det, glömde att du skulle göra en fas på skivan också. Då måste du fräsa mot fiberriktningen.

Gör det i omgångar och ta bara någon halvmillimeter djupare vid sista omgången så minskar risken för urslag.

//Ronnie
 
Tack,
Lätt för en amatör att glömma fiberriktningen!
 
Bosch har faktiskt helt godkända satser med flera fräsar till bra priser, kika på amazon. Kina fräsarna brukar inte ens vara så vassa att man kan skära sig på dom och sedan är stålet gissningsvis inte av samma kvalitet.
satsen med 15 st för 581:- (8mm skaft) har både den med kullager uppe och nere. Jag har den och är nöjd. Finns en större sats också.
https://www.amazon.se/Bosch-Professional-fräs-set-fräsar-skaft/dp/B07MPDMBK4/ref=mp_s_a_1_1?crid=1ELDSJE1D7NAJ&keywords=bosch+frässtål&qid=1657890857&sprefix=bosch+fräs,aps,135&sr=8-1
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.