Har bestämt mig för att lämna LF efter ca 30år

Har både företagsförsäkringar på hyreshusen, bil skoter villahem osv

Hur löser man det med minsta möjliga arbete men ändå få det så bra som möjligt?
 
Mats-S
Eftersom du ska flytta allting (?) till ett enda nytt bolag så är det nog ide att mejla ett antal och begära offert. Du kan säkert få en bra mängdrabatt på alla dom försäkringarna :)
 
  1. Kontrollera huvudförfallodagen på de olika försäkringarna (kan vara olika beroende på hur/när du tecknat dem)
  2. Ta kontakt med ett antal bolag och be om offert för hela rubbet. Man brukar få mängdrabatter även om inte samtliga försäkringar kan börja gälla vid samma tillfälle.
  3. Kontakta LF och säg upp samtliga försäkringar från huvudförfallodagen.

Beroende på hur många offerter man vill få in och hur noga man vill läsa villkoren — vilket ju är direkt avgörande för hur bra man skydd man får — kan punkt 2 ta olika lång tid.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja fast att det blir ett bolag är inte så noga...
Ska man använda sig av försäkringsrådgivare eller är det bara att sälja pengarna i sjön?
 
Är man tvingad till att vänta till huvudförfallodag?
Jag är irriterand på dom så jag skulle gärna klippa alla band direkt...
Säga upp måste man väl få göra?

Jag vet att det är praxis att vänta tills dom löper ut, men måste man det?
 
nino nino skrev:
Är man tvingad till att vänta till huvudförfallodag?
Jag är irriterand på dom så jag skulle gärna klippa alla band direkt...
Säga upp måste man väl få göra?

Jag vet att det är praxis att vänta tills dom löper ut, men måste man det?
Läs avtalen! Men ja, om du inte säljer bilen/fordonet (fordonsförsäkringar) eller flyttar (hemförsäkring) är avtalet tecknat på ett år i taget.
Säga upp kan du såklart göra, men det får inte effekt förrän vid årsförfallodagen.
Det gör att du har tid på dig att leta efter bättre erbjudanden på annat håll.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är man tvingad till att vänta till huvudförfallodag?
Jag är irriterand på dom så jag skulle gärna klippa alla band direkt...
Säga upp måste man väl få göra?

Jag vet att det är praxis att vänta tills dom löper ut, men måste man det?
Många sakförsäkringar får man betala för hela återstående avtalsperioden, om man missar att säga upp dem innan huvudförfallodagen. Beroende på hur irriterad du är på dem kan du självklart säga upp dem på direkten ändå; ibland är det värt att betala extra.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja fast att det blir ett bolag är inte så noga...
Ska man använda sig av försäkringsrådgivare eller är det bara att sälja pengarna i sjön?
Oftast är det värt det att samla försäkringarna hos ett bolag.

Försäkringsrådgivare har jag personligen dålig erfarenhet av. Men hittar man en neutral sådan så kan det väl vara värt det. Gäller bara att minnas att dennes jobb är att sälja försäkring, och ju mer de säljer ju bättre — även om du egentligen inte har behov av det.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Bronken
Jetkokos Jetkokos skrev:
Gäller bara att minnas att dennes jobb är att sälja försäkring, och ju mer de säljer ju bättre
Numer är det dock offciellt förbjudet att sälja på någon en försäkring som inte finns behov av, tex en katt-försäkring om du bara har en hund ... IDD eller vad nu regeringsdirektivet heter.
Sen efterföljs det säkert inte ändå.
 
nino nino skrev:
Har bestämt mig för att lämna LF efter ca 30år

Har både företagsförsäkringar på hyreshusen, bil skoter villahem osv

Hur löser man det med minsta möjliga arbete men ändå få det så bra som möjligt?
Är i samma situation med LF, 18 år men nu vill jag bli av med dem illa kvickt. Villahem, bil, olycksfall osv. Gick det smärtfritt eller strulade dem ännu mer? Försökt läsa på mer hos Konsumenternas & tryggvi.se och blev väl inte mycket klokare på hur man får till det på bästa sätt.
 
Jan-Erik Larsson Jan-Erik Larsson skrev:
Är i samma situation med LF, 18 år men nu vill jag bli av med dem illa kvickt. Villahem, bil, olycksfall osv. Gick det smärtfritt eller strulade dem ännu mer? Försökt läsa på mer hos Konsumenternas & tryggvi.se och blev väl inte mycket klokare på hur man får till det på bästa sätt.
Nja flytt av isk, BG osv har väl gått bra.
Bytt bolag på skotern och undersöker med företagsförskringarna nu.
 
  • Gilla
Jan-Erik Larsson
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nja flytt av isk, BG osv har väl gått bra.
Bytt bolag på skotern och undersöker med företagsförskringarna nu.
Okej förstår, får hoppas att resterande går vägen med! Ska ta tag i det själv i veckan.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.