Jag håller på att försöka byta blandare inklusive blandarfäste i 90-tals lägenheten vi nyligen flyttat in i.

Jag blir lite osäker på ifall det här verkligen blir en tät anslutning eller ifall jag missat någon del? Se bilder på hur rören ser ut samt med ena muttern fastskruvad. Tyvärr har jag inte det gamla blandarfästet kvar så jag kunnat jämföra..

Rörstammarna i vägg med påskruvade mässingsmuttrar, osäker tät anslutning inför blandarbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röranslutningar till blandare med en fastskruvad mutter på betongvägg i badrum från 90-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu kommer du säkert få mängder av svar men jag tycker att det ser rätt ut.
De kallas för halvkoppling och det är inga packningar som behövs.
 
H Henrik 75 skrev:
Nu kommer du säkert få mängder av svar men jag tycker att det ser rätt ut.
De kallas för halvkoppling och det är inga packningar som behövs.
Alright! Och det ska inte vara någon gummipackning eller liknande också? Känns bara lite tveksamt att rören bara "trycks emot" varandra med en mutter runt men det kanske är så den typen av koppling brukar se ut?
 
Till 99% säker att det ska vara så.
Har sätt ett flertal såna hemma men nu när du säger så blev jag osäker. Jag sökte en bild och då känner jag mig tryggare att det inte är någon gummipackning utan bara koppling mot blandare.
 
  • Screenshot_20240417_192654_Samsung Internet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Henrik 75 skrev:
Till 99% säker att det ska vara så.
Har sätt ett flertal såna hemma men nu när du säger så blev jag osäker. Jag sökte en bild och då känner jag mig tryggare att det inte är någon gummipackning utan bara koppling mot blandare.
Alright, stort tack! Tänkte slå på vattnet om någon dag så om inte annat så märker jag då 😅
 
👍🤣 bara du inte letar upp mig om det skulle läcka😉
Trodde du skulle få fullt av svar då det finns fullt med kunnig vvs personal på BH.
Nej inte fasen har jag haft något annat och minnet är ruskigt dåligt för den sista kranen gjorde jag i december. Hade den inte suttit lite dumt till nu (håller på med renoveringen av tvättstugan) så hade jag gått ner i källare och skruvat isär för att dubbelkolla 🤔
 
  • Gilla
jontepd
  • Laddar…
Jag tror att det skall sitta en planpackning mellan kopplingen och blandaren. Alltså på den övre ytan vi ser på bild 1. Det ser ut som där är något, men svårt att se om det är en packning.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
JO, visst är det så kallade halvkopplingar och man ser tydligt på bilden att det ligger fiberpackningar (rödaktiga) på mässingskonan. Det kan klara sig att bara dra dit det, men det kan också vara som så att packningarna behöver bytas. Kanske inte dumt att införskaffa ett par utifall att. Mellan mutter och rör skall det inte vara packning, utan konan tätar.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Är det inte konad ände i blandaren ? Det skulle förvåna mig om du har slät ände där.
 
Det är, så vitt jag vet, oftast plan ände på blandarfäste 40/160 som TS har enligt bild. Vissa som tex Trio Perfekta har både och där man kan köra med klämring 15mm eller halvkoppling.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Tänkte att det är schysst att berätta hur det gick, idag slog jag på vattnet och det var inga konstigheter! Köpte alltså inte till några extra packningar eller liknande 🙂
 
Tack jonte
J jontepd skrev:
Tänkte att det är schysst att berätta hur det gick, idag slog jag på vattnet och det var inga konstigheter! Köpte alltså inte till några extra packningar eller liknande 🙂
Tackar så mycket för återkoppling vilket jag kan sakna många gånger i dessa trådar att man vill veta hur det gick😊
 
  • Gilla
bygg2023 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.