Hej,

Ska till att montera en Mora mix sensorblandare.
Började skruva isär rören och möttes av bilderna.

Som väldigt inte kunnig inom vvs undrar jag:
Kan jag få isär detta utan att kapa rör?
Om jag måste kapa, då är det klämring och mutter på rördelen som blir kvar nedtill eller måste hela deb rörbiten bytas?
 
  • Närbild av hand som håller ett korroderat rör eller anslutning, eventuellt del av VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kromad rörledning med en mässingsanslutning och vit tejp lindad runt för att stoppa en läcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara att dra isär där men jag hade kapat röret nedan denna koppling och satt in nya ballofixer istället.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det är bara att dra isär där men jag hade kapat röret nedan denna koppling och satt in nya ballofixer istället.
Tack för svar:)
Ska nog montera ballofixer men om jag nu bara vill göra en " snabbkoppling" kan jag då bara dra isär och gänga blandaren på een utvändiga gängan i " mitten" ?
 
Vad har du för anslutning på blandaren? Du behöver antingen nya klämringar som passar med din gamla koppling eller en planadapter.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vad har du för anslutning på blandaren? Du behöver antingen nya klämringar som passar med din gamla koppling eller en planadapter.
G10 (3/8) med invändig gänga är det på blandaren.

Visst går nya klänningar att montera själv utan specialverktyg?

Att kapa rören under vefintlig koppling, på befintlig kapad rörstump montera en klämring och mutter, sätta en g10/g10 koppling mellan och sen nya blandaren, skulle det bli korrekt montering?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Finns ju färdiga såna, obs bara ett exempel. [länk]
Tack för tipset!
Och för att montera den:
Kapa röret.
Ta vort vassa kanter.
Trä på mutter och sen klämring
Skruva ihop?
 
Stödhylsa i röret också. Sen ska det dras enligt anvisning, inte bra att dra för löst eller för hårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.