Hej

Har en läckande blandare i ett tvättställ som jag vill byta ut. Den som sitter där har R15 mutter och har monterats på halvkopplingar ner till två korta rörstumpar. Dessa har sen skarvats med klämringskopplingar till inkommande rör. Nya blandaren har R10 gänga så frågan är hur jag löser detta.

Ska jag ta en övergångsnippel från R15 till R10 och skruva dit bara. Och täta med gängtejp eller lin. Och sen på med nya blandaren.

Eller ska man göra det riktigt och kapa inkommande rör en bit nedanför nuvarande skarvar och bygga upp samma lösning igen med nya prylar men ta halvkopplingar till R10. Är väl ingen bra ide att försöka återanvända gamla muttrar eller klämringar tänkter jag då jag inte vet fabrikat på det som sitter där heller. Annars skulle det ju gå att byta ut halvkopplingen bara. Rörstumparna behövs för att slangarna på blandaren ska räcka sen.

/Magnus
 
  • Två vattenanslutningsrör med klämringskopplingar och halvkopplingar under ett tvättställ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag var du så hade jag gjort samma lösning igen fast bytt ut dom nedersta kopplingarna till kulventiler. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.