Hej,

Ska ge mig på att byta en blandare i helgen och har lite "dumma" frågor.
Gammal tvågrepps ska bort och ny engrepps med diskmaskinsavstängning ska dit istället. + Ballofixer.

Vattenledningarna är 12 mm och anslutningarna på blandaren är 10 mm.
Fick med mig Ballofixer (Gelia) från affären som har 12 mm anslutning i ena änden och 10mm i den andra.
Ballofixerna har klämringskoppling.

Nu till själva problemet/frågan.
När man kopplar med klämringskopplingar så ska ju rören tryckas i botten och sedan drar man åt.
En ganska enkel operation när grejerna är lösa framför en men lite bökigare när rören redan sitter fast på väggen och blandaren är monterad i diskbänken. Jag måste ju kapa rören så att de går ner till botten i klämringskopplingen och sedan på något sätt få ner dem i kopplingarna. Rören måste ju kapas så att de är "för långa" när de hänger bredvid kopplingen och alldeles lagom när de ska ner i den. (Fattade någon den där sista meningen?)
Kanske är det OK att ha blandaren "lös" så att man kan röra den uppåt och neråt medans man kopplar och sedan skruva fast den i diskbänken när kopplandet är klart? Har bara fått för mig att man brukar sätta fast blandaren först och sedan koppla rören.

Är det dumt att koppla ihop det hela så här med klämringskopplingar?
Finns det någon annan typ av koppling som gör tillpassandet av rören och monteringen enklare?
Hur skulle en fackman (eller van hemmafixare) ha gjort?

Hoppas på lite input/tips från er som kan sånt här.
 
Jag förstår vad du menar. Enligt min egen erfarenhet är det inte så svårt att passa ihop detta. Rören är ju inte helt stela, utan de kan flexa några millimeter. Det finns mjuka slangar att köpa till blandaren. Det gör det ju enklare, men som sagt, jag tycker inte att du behöver vara orolig för detta.
 
Och om det absolut är för stumt för att koppla så är det inget fel i att lossa blandaren lite för att lirka in rören i kopplingarna.

Glöm inte stödhylsorna...
 
bigsnucke:
Kollade på länken du postade men blev inte riktigt klok på hur den funkade.
Annars verkar ju idén att ha en koppling med justermån lysande för såna här tillfällen.
Hur mycket justermån brukar det vara?

Vet inte hur jag ska få in en sådan eftersom jag har klämringskopplingar på Ballofixerna.
Det går ju inte att koppla ihop klämringskopplingar direkt mot varandra utan det måste ju bli en lite rörstump extra mellan.
Kanske blir en lite "klumpig" koppling.

it-snubben:
Känns som den här lösningen ligger närmast till hands.
Jag antar att man får ta det lite varligt när man sedan drar fast blandaren så att inte det blir dragbelastning på kopplingarna.

Doldr:
Mjuka slangar är ju förståss smidigt.
Kan de kopplas med den klämringskoppling + stödhylsa som finns på mina Ballofixer?
Hur "säkra" är de jämfört med kopparrör?
 
Svårt att förklara, så här står det på en välkänd vvs-grossistsida...: Klämringskoppling där ena sidan är lång så att man kan skjuta kopplingen. Möjliggör installation när båda rören är fasta.
 
Har varit och kollat på en sån där koppling och kommit fram till att det funkar så här:

Ena "insticket" (eller vad man ska kalla det) är alltså längre så att man kan skjuta kopplingen lite fram och tillbaka på röret.
Röret behöver alltså inte bottna i den änden.

Korrekt uppfattat?
 
Jag tror det... Det var länge sedan jag använde en sådan. Det jag kommer ihåg är att de två rören gick att få ihop utan att lossa på kranar eller bända rören hit och dit...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.