Hej. Vi har precis flyttat in i en hyreslägenhet i ett hus byggt 82 som har riktigt tråkiga detaljer. Det går att få blandare installerade mot en hyreshöjning på 100kr per blandare (permanent), vilket vi tycker låter väldigt saftigt. Nu tänkte jag kolla om de här blandarna är något jag enkelt kan byta själv? Har aldrig gjort det förut, men är vardagshändig. Och vad ska jag mäta och vad ska jag tänka på när jag köper nya blandare? Alla tips och kommentarer välkomna. De första tre bilderna är köket.

Gammal köksblandare med svarta stjärnformade handtag i en rostfri diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla vattenrör och ventiler under en diskho som kan behöva bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörlig detaljbild visande hur en köksblandare är installerad under diskbänk med synlig röranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammaldags köksblandare med röd och blå märkning på vita kakelväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal köksblandare med kallt och varmt vattenventil på vit kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Om du råkar göra fel så att det uppstår en vattenskada i hyreslägenheten så kan det bli mycket dyrt för dig skulle jag tro. Befintliga blandare är inte heller din egendom.

Det är aldrig enkelt att byta blandare första gången man gör det. Det blir dyrt om du måste ta in en rörmokare för att du inte får det tätt.

Köksblandaren har en mycket stor yta mot diskbänken och så ser inte dagens blandare ut. Om hålet i diskbänken också är stort så kan det bli besvärligt att få en tät yta.

Så lång pip som du har på badkarsblandaren är ovanligt. Du kan behöva sätta fast en ny blandare i väggen med andra hål och då måste du veta hur du säkerställer att det inte kan läcka in vatten genom hålen.

Du behöver köpa blandare av god kvalitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.