Hej,
Det här är kanske en rookiefråga. Går det att bara byta blandaren utan att skruva loss allt från väggen?

Är det standardmått på avstånden mellan rören t ex?
Se bifogat, delen jag vill byta är markerad i rött på pappret med mått.
 
  • Mätband visar avstånd mellan rör på vägg för byte av blandare, delen att bytas markerad på papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en blandare med angivna mått och röd markering där delen som ska bytas är belägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JA det går att byta, det är standardmått. Måttet är centrum på hålen där du skruvar fast blandren.
Enda standarden är skruvgängorna i väggfästet och andra standarden är skruvgängorna i blandaren om jag inte är ute och cyklar.
Du ser ju när du lossar :D
 
  • Gilla
PontifexMaximus
  • Laddar…
Det går att byta blandaren utan att byta blandarfästet. Måste givetvis stänga av vattnet innan. Svenska standarden är 160cc (160mm från centrum till centrum). Finns även 150cc som är europeiska standarden. Om du mäter från centrum till centrum, vad får du det till?
 
  • Gilla
PontifexMaximus
  • Laddar…
Tack för svar. Ska kolla när jag kommer hem, men det ser ut som 16 cm
 
Tycker det ser mer ut om 15? Sen har du en takdusch som sitter direkt på blandaren, så du kanske blir tvungen att köpa ett helt nytt paket som har blandaren och takdusch i ett. Annars blir det lite knepigare att bara byta blandaren tyvärr.
 
  • Gilla
PontifexMaximus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.