hej!
Jag undrar om ni tycker att detta är ett rimligt pris på att byta en blandare i köket.
Vi hade en gammal blandare som vi ville byta till då den var kompatibel med diskmaskin så de skulle bara byta den och koppla på diskmaskinen som redan var på plats.

Den billigare timpenningen är för en lärling och jag har talat med dom om att fakturan var dyr.
Jag tyckte att jag inte borde betala för lärlingstiden då det var ett enmansjobb, men de tyckte att det var fullt rimligt att ta betalt för två man 4 timmar.
De var på plats 1 timme~.

Vad tycker ni? Och vad borde jag göra?
 
  • En faktura som visar kostnader för arbete och material för att byta köksblandare, med totalt belopp på 2890 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bestrida fakturan.
Om deet är ett enkelt bytesjobb med standardgrejer är det väl 1 man 1 timme som går åt. Dom har väl inte varit och handlat för detta jobbet och den sedavanliga fikan på macken vill du inte betala för. Sedan är bilkostnaderna ovanligt låga.
Jag skulle betala 1.5 mantimmar plus krimskrams och bestrida resten.
 
  • Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Var dom på plats 1timme känns väl 2timmar rimligt inkl någon form av resväg....

Däremot tycker jag inte det är befogat att skicka två man för att byta en blandare!
 
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Bestrida fakturan.
Om deet är ett enkelt bytesjobb med standardgrejer är det väl 1 man 1 timme som går åt. Dom har väl inte varit och handlat för detta jobbet och den sedavanliga fikan på macken vill du inte betala för. Sedan är bilkostnaderna ovanligt låga.
Jag skulle betala 1.5 mantimmar plus krimskrams och bestrida resten.
Jo men firman ligger 1km bort också.
Ja de får väll bli något sånt då när jag ringde in så ville de inte kompromissa något alls.
Det var tydligen en kutym i branschen att ta betalt för en lärling på ett enmansjobb som att byta blandare.
 
  • Arg
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Det låter ju fullständigt orimligt att du ska behöva betala 1150 för en lärling om det inte behövdes för arbetet. Förutsatt att arbetet inte hade tagit längre tid utan lärlingen hade jag betalt allt som inte rör lärlingens tid och bestridit resten. 2 timmar låter för mig som väldigt gott om tid för att bara byta blandaren om inget annat komplicerat jobbet.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
8 8bits skrev:
Jo men firman ligger 1km bort också.
Ja de får väll bli något sånt då när jag ringde in så ville de inte kompromissa något alls.
Det var tydligen en kutym i branschen att ta betalt för en lärling på ett enmansjobb som att byta blandare.
Nej du ska inte betala ett öre för lärlingen.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
K
Hade det varit ett tvåmansjobb hade jag inte tyckt det var konstigt att de tagit betalt för lärlingen. Så länge jobbet utfördes inom rimlig tid.
Vid ett enmansjobb skulle jag aldrig acceptera att betala utbildningen åt företaget.
Antalet timmar kan jag inte säga något om då jag inte vet om det tillkom något extrajobb.
Jag själv fick lägga en timme extra igår på att åka och köpa en vinkelkoppling så slangen från blandaren till varmvattnet skulle räcka :)
 
  • Gilla
Sylvek
  • Laddar…
Hej
Du skall inte betala för lärlingen.

Beroende på vad det är för lärling så har Företaget antingen ingen kostnad eller en liten kostnad för lärlingen.

Min byggare försökte ta betalt för en skol-lärling som arbetade 2v hos mig. Men eftersom vi inte hade avtalat att jag ville ha en lärling så bestred jag fakturan och byggaren drog av kostnaden.

Med vänlig hälsning, R
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Som jämförelse kan man notera att Comfort tar 2645 "installerat och klart" för ett blandarbyte (kök). Och då ingår blandaren. (Edit: Förutsätter ROT-avdrag).
 
Redigerat:
  • Gilla
Willewonka och 3 till
  • Laddar…
Som jämförelse skulle jag få betala 2.000 kr inkl. moms + materialkostnad för blandarbyte i Huddinge.
 
Man kan alltid försöka. Betala det du rycker är rimligt och hänvisa sedan till tingsrätten. De nöjer sig. Så uppenbart fel.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Bytte nyss köksblandare med. Du kan jämföra med min faktura om med vad som är rimligt.
 
  • Faktura för byte av köksblandare med detaljerad kostnadsuppdelning för material och arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 12 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Bestrida fakturan.
Om deet är ett enkelt bytesjobb med standardgrejer är det väl 1 man 1 timme som går åt. Dom har väl inte varit och handlat för detta jobbet och den sedavanliga fikan på macken vill du inte betala för. Sedan är bilkostnaderna ovanligt låga.
Jag skulle betala 1.5 mantimmar plus krimskrams och bestrida resten.
Dina hantverkskunskaper ger jag inte mycket för. Jag var på plats hos en kund boendes i en lägenhet och bytte blandare + diskmaskinsavstängning. Det tog 6 timmar! Kunden hade själv köpt blandare och en separat diskmaskinsavstängning i 50tals stil. Vattnet fick stängas av nere i källaren efter letande och öppnande av förråd. Diskbänken hade gjutjärnsavlopp så det var trångt minst sagt. Bakom avloppet skulle blandaren ner genom diskbänken som dessutom fick borras igenom. Trä och betong var i vägen som fick sågas och bilas bort. Dessutom var jag tvungen att åka till grossist för att köpa saker som inte finns i servicebil. Att som du säga att " Jag skulle betala 1.5 mantimmar plus krimskrams och bestrida resten" är otroligt korkat och sätter kunder i en besvärlig situation. Kund kan då få för sig att bestrida faktura och då med största sannolikhet förlora en rättslig process som eventuellt blir av. Se till att använda skallen innan du sätter fingrarna på tangentbordet. Obs! Jag hänvisar inte just till det här specifika fallet vilket verkar vara helt uppåt väggarna.
 
  • Gilla
lordi och 3 till
  • Laddar…
R Rörmokaren69 skrev:
Dina hantverkskunskaper ger jag inte mycket för. Jag var på plats hos en kund boendes i en lägenhet och bytte blandare + diskmaskinsavstängning. Det tog 6 timmar! Kunden hade själv köpt blandare och en separat diskmaskinsavstängning i 50tals stil. Vattnet fick stängas av nere i källaren efter letande och öppnande av förråd. Diskbänken hade gjutjärnsavlopp så det var trångt minst sagt. Bakom avloppet skulle blandaren ner genom diskbänken som dessutom fick borras igenom. Trä och betong var i vägen som fick sågas och bilas bort. Dessutom var jag tvungen att åka till grossist för att köpa saker som inte finns i servicebil. Att som du säga att " Jag skulle betala 1.5 mantimmar plus krimskrams och bestrida resten" är otroligt korkat och sätter kunder i en besvärlig situation. Kund kan då få för sig att bestrida faktura och då med största sannolikhet förlora en rättslig process som eventuellt blir av. Se till att använda skallen innan du sätter fingrarna på tangentbordet. Obs! Jag hänvisar inte just till det här specifika fallet vilket verkar vara helt uppåt väggarna.
Nu tycker jag väl att du skjuter lite utanför målet! Ts har ju skrivit hur lång tid det tog. Och då kanske din erfarenhet med 6 timmar inte är relevant?
Mvh
 
  • Gilla
Glirmi och 20 till
  • Laddar…
J
R Rörmokaren69 skrev:
Dina hantverkskunskaper ger jag inte mycket för. Jag var på plats hos en kund boendes i en lägenhet och bytte blandare + diskmaskinsavstängning. Det tog 6 timmar! Kunden hade själv köpt blandare och en separat diskmaskinsavstängning i 50tals stil. Vattnet fick stängas av nere i källaren efter letande och öppnande av förråd. Diskbänken hade gjutjärnsavlopp så det var trångt minst sagt. Bakom avloppet skulle blandaren ner genom diskbänken som dessutom fick borras igenom. Trä och betong var i vägen som fick sågas och bilas bort. Dessutom var jag tvungen att åka till grossist för att köpa saker som inte finns i servicebil. Att som du säga att " Jag skulle betala 1.5 mantimmar plus krimskrams och bestrida resten" är otroligt korkat och sätter kunder i en besvärlig situation. Kund kan då få för sig att bestrida faktura och då med största sannolikhet förlora en rättslig process som eventuellt blir av. Se till att använda skallen innan du sätter fingrarna på tangentbordet. Obs! Jag hänvisar inte just till det här specifika fallet vilket verkar vara helt uppåt väggarna.
Men nu var det ju detta fall som Thomas kommenterade. Dessutom inleddes hans inlägg med "Om deet är ett enkelt bytesjobb med standardgrejer är det väl 1 man 1 timme som går åt. "
 
  • Gilla
Justerbo och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.