Har ett hus från 1976. Brant tak. Ligger pannor av betong på det. Mycket mossa växt på sedan några år. Funderar på olika alternativ:
1. Byta hela taket inkl pannor, läkt o papp. Minst 100 000kr
2. Byta endast pannor. Helst till glaserade. Pris?
3. Tvätta pannorna o spraya dem med pigmenterad färg o försegling eller vad man nu använder?
Pratade med en snickare som sa att pappen oftast är ok o om det inte finns några skador så kan jag nöja mig med att byta pannorna.
Just nu lutar det mest åt att endast byta till glaserade svarta pannor och göra jobbet själv. Nån som har gjort detta o är nöjd? Val av panntillverkare? Var ligger priser idag?
Se även punkt nio i länken.
http://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/tak/10-tips-om-tak/
Thanx :)
 
Är vinden inspekterbar från insidan?
Hur ser det isåfall ut där? Finns det några tecken på läckage?
 
Snickarens besked låter väldigt märkligt. Det är väl i princip tvärtom.

Man byter pannor för att pappen börjar läcka, och behöver bytas. Och pannor är såpass billiga att det är billigare att kasta ner dem från taket, och sedan köpa nya, än att lyfta ner dem helskinnade.

Så att byta pannor utan att byta papp är inte rekomendabelt, inte med papp som snart är 40 år.
 
  • Gilla
HenrikP och 1 till
  • Laddar…
Ganska utkastade pengar att inte byta papp.

Men även om det var en möjlighet så kommer naturligtvis inte bärläkten att passa till de nya pannorna utan dessa måste bytas vilket innebär att ströläkten också kommer att behöva bytas och då har du skadorna i pappen.

Så byte av pannor innebär ny papp, nya ströläkt och nya bärläkt oavsett vad din snickare säger.......
 
Jag tror också att det är smartast att byta pappen då den är 40 år gammal och troligen har passerat sin tekniska livslängd.

Fast om vi ändå tittar på argumenten för enbart pannbyte så funkar väl betongpannor så att de är glaserade, och när ytskiktet blivit gammalt och nötts ner så börjar pannorna ta in vatten, och riskerar att spricka, vilket ökar fuktbelastningen på pappen. Så genom att byta (eller måla om befintliga pannor) så skyddar man pappen bättre.

TS hade ett brant tak. Det borde väl också skydda pappen bättre.

Betongpannor åldras inte med värdighet, så för 10000 - 15000 så kan TS få ett säkrare och betydligt snyggare tak. Givetvis förutsatt att det går att få tag i nya pannor i samma storlek.

Ser pappen bra ut, och råsponten är inspekterbar från insidan, så kanske det kan vara vettigt med ett pannbyte ändå, och sen bevakar man taket från insidan och låter det hålla tills det börjar uppträda tecken på fukt i råsponten.
 
  • Gilla
henq och 1 till
  • Laddar…
Vi bytte tak föra sommaren, huset byggt -69/70, vi har 27° lutning, ca 100kvm markyta som taket täcker (tror det blir ca 150kvm tak).

Vi bytte papp, bär- & ströläkt, betongpannor (glansiga), taksteg, takavvattning (hängrännor, konsoler, stuprör). Vi monterade även fler taksteg (till köksfläktens skorsten), två takbryggor (kaminens skorsten & köksfläktens skorsten), två stegglidskydd vid takfoten, nockrör (taksäkring längs hela nocken).

Om vi inte hade bytt bärläkten så hade det varit tre/fyra rader extra med pannor på varje sida (nya pannorna är längre än dom gamla), plus att nedersta pannraden hade gått för långt över hängrännorna.

Totala materialkostnaden blev ca 60 000 kr. Vi gjorde allt jobb själva, det tog några dagar totalt.
 
Redigerat:
  • Gilla
JimmyB
  • Laddar…
Även om pappen se bra ut idag så är den ganska säker inte det om 30 år trots att pannorna kommer vara det då en snickare som inte tycker att man ska bytta 40 år gammal papp skulle jag se upp för.
Säljer du huset och besiktnings manen ser att pappen inte är bytt kommer taket skrivas att det är från 1976 och inte bytt.
 
Att byta bara pannor känns kortsiktigt och onödigt. Om taket är dåligt och kan börja läcka när som helst så byter man alltihop. Om det inte läcker och allt funkar så är det väl bara att låta det vara som det är. Om det är mossan som stör så finns det behandlingar mot det.
 
Takpannorna är takets ytskikt, underlagspappen är takets tätskikt.

Hur många skulle riva ut kaklet/klinkern i ett 40 år gammalt badrum och behålla tätskiktet (under förutsättning att det håller vid nedrivningen av kaklet)?
Jag skulle säga mindre än en promille skulle göra det.
 
Pappen ska ju hålla lika länge som pannorna, annars måste du ju riva ner skiten igen...min erfarenhet av gamla tak är att pappen brukar vara slut men pannorna hyfsade.
Lägger du på nya pannor så lägg om pappen och läkten också så kan du glömma taket sen i 40-50 år.
 
Hos oss (hus från -77) bytte vi nyligen tak. En besiktning sade att vi kommer att klara oss 5-8 år till innan vi behöver byta då filten var i bra skick (det var 2 år sedan).
För ca. 4 månader sedan såg jag att det började bli lite fuktfläckar här och var i kallvinden och tog bort några pannor. Pappen var på de ställen helt sprucken och läkten helt murken trots att det på andra ställen såg helt bra ut.
Det är i mitt tycke tvärtom, byt i så fall pappen men lägg tillbaka gamla pannorna!

Vi har ca. 150 kvm tak (suterräng) och betalade efter ROT 113.00 kr komplett med nya hängrännor också.
Hela jobbet gick på ca. en vecka.
 
Ok tack! Låter som om jag definitivt ska byta papp o läkt när jag ändå byter pannor. Förmodligen blir jag ensam om att göra hela jobbet med byggställningar o fallsele. Normalhändig o hyfsat vig. Fixar man det? Känns lite som en utmaning men rädd att man ska krokna. Funderar på hur jag på bästa sätt förankrar mig när jag rör mig på taket. Där finns en stege på taket o en skorsten ungefär på mitten av huset. Ska man dra ett rep över nocken o fästa på andra sidan huset? Typ av rep? Alla goda tips o råd mottages tacksamt :)
 
Bes. mannen sade om vår undrrlagspapp "den här håller tätt enl. läskpappersprincipen. Den absorberar vattnet till den är mättad,sedan släpper den igenom.

Bitar av papp som suttit vid kanten och utsatts för sol och vind, kunde man se igenom när man höll upp den mot ljuset.
 
Totte_S
JimmyB skrev:
Funderar på hur jag på bästa sätt förankrar mig när jag rör mig på taket. Där finns en stege på taket o en skorsten ungefär på mitten av huset. Ska man dra ett rep över nocken o fästa på andra sidan huset? Typ av rep? Alla goda tips o råd mottages tacksamt :)
Undersök om du inte kan hyra riktigt fallskydd. En helkroppsele där du är infäst i ryggen. Jag hade fäst i skorsten, det har jag gjort med klättersele, men de är klumpiga eftersom repet sitter fast på framsidan.
Annars finns kit för ett par tusenlappar att köpa. Billigt för att slippa 3-4 m fritt fall ner på backen...
 
  • Gilla
JimmyB
  • Laddar…
Bytte underlagsduk o läkt på en sommarstuga förra sommaren. Byggt i slutet av 70-talet och ca 100 kvadrat stort. Gjorde det själv på en vecka. Betongpannorna behöll jag och kompletterade med begagnade där det behövdes. Läkten var frisk men pappen var förbrukad sedan ett par år. På ett par ställen var det hål och där hade svartmyrorna slagit till med stora bon. Jag hade inte så brant tak så jag gjorde en sida i taget. Staplade upp pannorna på en sida och bytte underlagsduk och läkt, gjorde sedan andra sidan. Använde ingen skyddsutrustning eller ställning:surprised:.
Lite av en budgetrenovering blev det. Det är lätt att få tag på begagnade betongpannor. Se till att få rätt storlek bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.