Hej,
Har en gammal bergvärmepump på 3.7kW som går ut via ett 22mm rör, vilket förgrenar sig till 4 st 15mm rör som i sin tur går till vardera fläktkonvektor (max 2.1 kW). Huset är 205 kvadrat så pumpen är väldigt underdimensionerad (vilket tyvärr var vanligt när den installerades).

Jag sitter och läser om rören, och hittar att vid 45/55 (jag antar det betyder att 55 grader går ut och 45 grader går tillbaka?) kan ett 22mm rör förmedla 5.0kW?

Säg att jag installerar en ny bergvärmepump, vad är max effekt jag kan ha på den och utnyttja mina existerande rör? Kommer det vara begränsat till 5.0kW? Kommer jag kunna köra en 10kW pump som ändå kan jobba mot mina rör (och leverera kontinuerligt 5.0kW iaf?). Tänker i så fall att jag kanske kan bygga ut rören lite senare och förbättra i steg.

Det är väl också så att moderna bergvärmepumpar kan ha en framledning på 55/65 grader, vilket jag tycker borde höja effekten i röret från 5.0kW till nåt högre? Också intressant att veta vad ett 15mm rör kan hålla för energi vid 55/65 grader. Finns det risker att det börjar susa i rören om effekten går över de här 5.0kW? Vad mer kan hända?

Har fått offert på en ny pump av en firma, men firman har inte ens varit här och kollat mitt system, känns sådär. Ska försöka få hit nån som kan gå igenom allt med mig, men aldrig fel att köra en runda i forumet, speciellt om flera hamnar i samma sits! :)

Väldigt tacksam för svar!
 
Till 205 kvm hus behövs det minst 28 mm rörstammar. 22 mm kanske går att klämma in 7 kW vid 55°/45°.
 
Kom ihåg att du behöver en ny energibrunn också, inte bara en ny värmepump.


Angående @Josths kommentar om att det behövs minst 28mm rör........kan inte säga att jag är kapabel att räkna på det, men detta hus på 240kvm i stockholm har haft 22mm rör överallt i 20 år nu. Det har förstås fungerat utmärkt. Jag har en 7kW pump och kör lägre temperaturer än ni pratar om här (dvs mer vatten behöver transporteras).

Nu när jag nyligen byggt om en del har jag förvisso gått upp en dimension mellan VP och volymtank, men några goda logiska skäl till det kan jag inte säga att jag har. Egentligen blev det nog mest dyrt eftersom kopplingarna blir dyrare.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Det är inte bara dimensionen på rör som har betydelse, även längden och pumptryck påverkar. Sätt dit en större pump och prova, skulle det inte gå att justera in, så byter man bara de rör som måste bytas. energibrunnen är svårare att gissa, beror mycket på om grundvattnet rör sig och hur djup den är.
 
Tack för alla kommentarer!

De skriver på produktionssidorna att pumparna kan köra 65 grader ut, det borde ju göra att ledningarna kan hålla mer energi (sen om det är bra eller inte vet jag inte).
Min plan är att uppgradera i steg,
1. byta till en modern värmepump som kan justera sin kompressor från kanske ~2-10 kW, samt skydda det gamla hålet så det inte fryser.
2. Köra på det gamla bergvärmehålet och se hur det funkar.
3. Funkar inte 2, borra ett nytt hål och koppla in, samt dra om/lägg till fler ledningar.

Systemet behöver inte va klart i närtid, bara jag kan ta det i steg då ekonomin tyvärr inte tillåter att allt sker samtidigt.
 
Redigerat:
dac2009 dac2009 skrev:
Tack för alla kommentarer!

De skriver på produktionssidorna att pumparna kan köra 65 grader ut, det borde ju göra att ledningarna kan hålla mer energi (sen om det är bra eller inte vet jag inte).
Min plan är att uppgradera i steg,
1. byta till en modern värmepump som kan justera sin kompressor från kanske ~2-10 kW, samt skydda det gamla hålet så det inte fryser.
2. Köra på det gamla bergvärmehålet och se hur det funkar.
3. Funkar inte 2, borra ett nytt hål och koppla in, samt dra om/lägg till fler ledningar.

Systemet behöver inte va klart i närtid, bara jag kan ta det i steg då ekonomin tyvärr inte tillåter att allt sker samtidigt.
Det gör ingenting om det fryser i hålet, is leder värme bra.
 
P Plutus skrev:
Det gör ingenting om det fryser i hålet, is leder värme bra.
Det är inte så enkelt, man vill ofta väldigt gärna ha plusgrader på returen. Beroende på markens beskaffenhet så kan minusgrader tillbaka göra att det blir permafrost i backen. När det sedan tinar kan det bli sjunkhål som sliter sönder rören. Har sett det för många gånger på lite större anläggningar. Har man väldigt nära till berggrunden är det nog inget större problem.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.