Jag borrade bergvärme för 4 år sen och hade innan dess fjärrvärme i mitt hus från 30-talet på cirka 350 kvm. I och med de ökade elpriserna funderar jag på om det är värt att koppla in fjärrvärme igen, iallafall kortsiktigt för att se vart elpriserna tar vägen. Fjärrvärmeenheten sitter kvar i huset och fjärrvärmeledningarna också, från början ville de gräva upp ledningarna men jag lyckades få dem att bara plugga/sätta någon typ av retur inne i huset så tänker att det kanske inte är något större ingrepp som krävs för att byta tillbaka till fjärrvärme igen. Någon som har argument för/emot att göra så här?
 
Troligen åker du på en ny anslutningsavgift, även om det bara är att öppna kranarna.
 
  • Gilla
Joisch
  • Laddar…
Det är alltså ett mindre ingrepp för att koppla in fjv i huset igen som krävs?

Men det handlar ju om att du vill spara pengar. Steg ett är väl att fråga fjv-leverantören vad de ska ha för att koppla in fjärrvärmen igen, +evt. rörarbeten i din anläggning(?). Sen får du anta ett elpris framåt och räkna på hur lång återbetalningstiden blir.
 
  • Gilla
Joisch
  • Laddar…
Spelar nog ingen roll att du har lätt att koppla in dig igen. De tar troligen ut en anslutningsavgift som är lika stor för dig som för nån annan som vill koppla in sig.
 
  • Gilla
Joisch
  • Laddar…
Återkopplingen kommer att vara logistiskt mycket enklare men du får nog ansluta på samma villkor som alla andra.
 
  • Gilla
Joisch
  • Laddar…
J Joisch skrev:
Jag borrade bergvärme för 4 år sen och hade innan dess fjärrvärme i mitt hus från 30-talet på cirka 350 kvm. I och med de ökade elpriserna funderar jag på om det är värt att koppla in fjärrvärme igen, iallafall kortsiktigt för att se vart elpriserna tar vägen. Fjärrvärmeenheten sitter kvar i huset och fjärrvärmeledningarna också, från början ville de gräva upp ledningarna men jag lyckades få dem att bara plugga/sätta någon typ av retur inne i huset så tänker att det kanske inte är något större ingrepp som krävs för att byta tillbaka till fjärrvärme igen. Någon som har argument för/emot att göra så här?
Jag har för mig att man avtalar att inte ha någon alternativ värmekälla om man har fjärrvärme, just för att de inte vill du ska välja vilket som är billigast och de bara får sälja värme 10% av tiden.
 
  • Gilla
Joisch
  • Laddar…
M
Min fjärrvärmeleverantör har två olika avtal, ett med fast avgift och ett utan, kolla om din också har det.

Fjärrvärmepris 2022
Standardavtal - villor/småhus
Energipris
760 kr per MWh (76,0 öre per kWh)
Fast avgift
4 080 kr per år

Rörligt avtal - villor/småhus
Energipris
1 051 kr per MWh (105,10 öre per kWh)
 
  • Gilla
Joisch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.