Vårt tak börjar närma sig 40 år och vi vill byta det inom de närmsta åren. Dock är det ett Myresjöhus och vi har således plywood (?) istället för råspont. Vi har haft hit en snickare och det verkar bli galet dyrt att byta från plywood till råspont. Frågan är då om man kan byta bara pannorna eller anses det som "fuskjobb"?

Plywooden ligger omlott och av det jag kan se från spången bågnar det inte nämnvärt någonstans... Finns dock lite prickar.

Såhär ser det ut:


Åldrande plywoodtak från insidan med synliga omlottfogar och vattendammars avtryck, nästan 40 år gammalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppifrån vy av ett äldre plywoodtak från ett Myresjöhus med synliga skarvar och små prickar, i behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på gammal takplywood med fläckar och skruvhål som potentiellt kan behöva bytas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur mycket är galet dyrt? Materialet är ca 10 000:- för råspont till 150m2
 
Vi ska inte och kan inte göra det själva. Taket är cirka 215 kvm och offerten var 250'....
 
Var det 250' extra för byte till råspont? ta in fler offerter.

Jag kan inte riktigt hur den takonstruktionen ser ut, ligger dte inte ngn underlagspapp på plywooden?
 
Nej det var hela takbytet med råspont, papp, läkt och pannor... Utifrån det vi kunnat se finns det ingen papp mellan pannorna och plywooden och vad jag förstått brukade de göra så.
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Jag hade samma lösning på mitt Myresjöhus. Ingen underlagspapp. Jag bytte allt mot råspont, för det såg inte ut som att det skulle hålla 40 år till. Inte ens 5 år om man kollade under de gamla pannorna.
 
Hur ser skivorna ut på den sidan som är utåt det bör väl ligga papp där och har den varit hel så bör plyfan vara ok men pappen ska nog bytas.
 
Ta in flera offerter, från takläggare som kan ge referenser (och hör med dem), och byt allt inklusive ny råspont.
 
Varför ska råsponten bytas om plyfan är hel ?
 
Råspont finns ju ingen idag, då byter man till det och har papp som tätskikt. Nu verkar det inte va intressant för TS men personligen sover jag bättre sen jag bytte detta.
 
Behöver verkligen pannorna bytas eller handlar det om att ni hört av någon att de bör bytas efter 40 år. Personligen skulle jag vänta tills det märktes att pannorna verkligen behövde bytas och ifall det bara är problem med enstaka pannor ta och byta endast de pannorna.
 
Kanske vill ha ett snyggt tak?
 
Stefan N skrev:
Kanske vill ha ett snyggt tak?
Visst det kan finnas andra skäl att byta, men handlar det bara om att TS tror att pannorna är slut efter 40 år så är det kanske onödigt att byta.
 
Påväxt på undersidan kan ju också indikera dålig ventilation på vinden. Borde också ses över. (skulle jag göra i alla fall)
 
Jag har alltid trott att det är papp och läkt man byter, och återanvänder pannorna... Och att de som byter pannor gör det för det är enklare för hantverkarna... Tegel kan ju hålla mer än 100 år. Men med betongpannor verkar ju undertaket vara mindre viktigt? Men vad är slut, håller verkligen inte pannorna mer än 40 år?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.