Med anledning av att jag kommer höja innergolvet behövde jag byta ytterdörr och har nu sågat ny öppning. Ovanför dörren satt tidigare lecablock som var inmurat längd kanterna mot andra block. I övrigt är källaren byggd av en blandning med betongblock(hålsten) och lecablock. Huset i sig är ett trähus.

Jag behövde komma ca 3-4cm ovanför lecablocket. Där satt visst armeringsjärn tillsammans med betong. Såg ngt sprött ut. Denna kaka med armeringsjärn är ca 5cm tjock. Det går två armeringsjärn tvärs öppningen. Jag behöver ta bort dessa järn och betong som finns kvar efter min demolering. Men frågan är...vad ska jag ersätta det med? Den nuvarande känns långt ifrån något kraftigt.

Då jag har lite genomgående kablar som är nära finns inte jättemycket möjlighet att leka hur som helst. En liten tanke....Skulle det gå att bulta fast en stålprofil format som ett U, som går en bit längs insidan, upp och ner på andra sidan

Eller har ni några bra förslag?
 
  • Sågad öppning för ny ytterdörr med synligt armeringsjärn och betong ovanför dörröppningen i en blandad struktur av betong-, lecablock, och trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppsågad dörröppning med exponerat armeringsjärn och betong ovanför dörren i en källarvägg, omgiven av lecablock och betongblock, hängande kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du menar som en karm av stål? Borde väl funka så länge den flyttar trycket ovanför ner mot marken. Två stolpar och en balk ovanpå.
Alternativt murade sidor (typ tegelsten) med balk ovanpå dessa.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Du menar som en karm av stål? Borde väl funka så länge den flyttar trycket ovanför ner mot marken. Två stolpar och en balk ovanpå.
Alternativt murade sidor (typ tegelsten) med balk ovanpå dessa.
Har dessvärre inte plats att mura upp två sidor.

Det känns som belastningen i dörröppningen inte kan vara särskilt stor.

1) Med tanke på tidigare konstruktion som verkar klen. Det verkar som den blev till genom att de först murade in lecablock ovanför dörren med dörren på plats. Därefter la de betong och två. armeringsjärn i. Sen på med de andra hålstensblocken ovanpå gjutningen.


2)Det är ett trähus så det går en syll tvärs över. Den borde ju ta större delen. Öppningen för dörren är 91cm.


Borde man inte bara kunna slänga upp ett par små stålprofiler. Typ L-profil eller T-profil 40x40mm, 3mm stål? Med Två L-profiler på vardera sida i överkanten, inslitsade i väggen?
 
Kan detta vara ett alternativ?

Att jag flyttar positionen på dörren, antingen inåt eller utåt? isf får jag ev flytta ett av dagens armeringsjärn något och sedan gjuta in dessa igen. Då hamnar den nya balken ungefär i nivå med undre kant av dörrens överstycke. Idag hade jag ca 89mm från fasadkant till armeringsjärnet. Karmen är 92mm.

Frågan är isf....ska jag ha dörren i liv med ytterväggen? Eller om jag flyttar in den istället (kommer regla ut gipsvägg på insidan i vilket fall som helst).
 
A Andy82 skrev:
Kan detta vara ett alternativ?

Att jag flyttar positionen på dörren, antingen inåt eller utåt? isf får jag ev flytta ett av dagens armeringsjärn något och sedan gjuta in dessa igen. Då hamnar den nya balken ungefär i nivå med undre kant av dörrens överstycke. Idag hade jag ca 89mm från fasadkant till armeringsjärnet. Karmen är 92mm.

Frågan är isf....ska jag ha dörren i liv med ytterväggen? Eller om jag flyttar in den istället (kommer regla ut gipsvägg på insidan i vilket fall som helst).
Dörren behöver vara i princip i liv med den vägg som du öppnar mot. Annars kommer dörrbladet ta i väggen och du kan inte öppna mer än typ 95 grader.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Dörren behöver vara i princip i liv med den vägg som du öppnar mot. Annars kommer dörrbladet ta i väggen och du kan inte öppna mer än typ 95 grader.
Det har du helt rätt i.
Dock har dörren suttit på ett sådant sätt att den inte gått att öppna mer än 95 grader pga "källaringångsgropen". Nu när jag flyttat dörren ytterligare åt ena hållet då dörren är 5cm bredare så kommer dörren begränsas till ca 91 grader numera. Men jag tror nog att det enda alternativet skulle vara att flytta ut dörren. Tidigare har den suttit med en ca 10cm nisch.
 
Det fick bli att flytta ut dörren lite grann samt gjuta en liknande balk på plats. Den nya kommer hus som helst bli starkare än den tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.