Jag skall byta ut fönster i min 40 år gamla enplansvilla med stomme av stående väggelement av Siporex och putsade ytterväggar. Ett tre meter brett fönsterparti som är bärande skall bytas ut mot höga fönster som inte är bärande. Tre takstolar vilar på aktuellt fönsterpartiet. Den enklaste lösningen rent konstruktionsmässigt vore naturligtvis att göra urtag i väggelementen på ömse sidor om väggöppningen och lägga in en bärande balk. Av estetiska skäl och rent praktiska – för att undvika omputsning och omtapetsering – funderar jag på om det finns någon annan lösning. Det jag funderar på är om den bärande balken, som skall ha en tjocklek på max 150 mm, på något sätt kan läggas ovanpå väggelementen; alltså så att upplagsytorna ligger i linje med ovankanten på balken. På detta sätts skull synliga ingrepp i ytterväggarna kunna undvikas. Dessutom – hur skulle en sådan balk konstrueras för att ha så lågt u-värde som möjligt.
 
Om du inte ska ha ett helt fönster så skulle du kunna ha rejäla stående reglar som matchar takstolarnas placering i sidled. Blir alltså en uppdelning av förnsterhålet på 3? delar.
 
Ditt förslag är en enkel och bra konstruktion, men tyvärr inte svar på min fråga.
 
Ska du sätta in ett skjutdörrs parti? låter nästan som att du har en sån på gång och isåfall måste balken dessutom ta hänsyn till nedböjning.
ska du dessutom ha en lösning där balken är max 150mm så kan vi glömma limträ och kanske välja en stålbalk istället.
Spontant låter det som om du ska bjuda hem en konstruktör och titta hur det ser ut. var i Sverige bor du?
 
Nej det blir ingen skjutdörr i just denna väggöppning, utan 2 fönster 10 x 21 och en helglasad dörr 10 X 21. Balken kan vara 300 mm hög och 150 mm tjock/djup.
 
Hur brett är huset?
Om man antar att öppningen blir på husets långsida så behöver jag veta hur brett huset är på kortsidan. antar man 7,2m så kan du ta limträ enl följande:
90x270
66x315
90x315 osv.
eller kerto 63x300
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.