Jag har gamla avstängningsventiler på mitt inkommande vatten som inte fungerar som de ska, utan det smiter förbi vatten även när de är stängda. Nu har det blivit dags att åtgärda en av dem (placerad precis före vattenmätaren), men jag vet inte vilka grejer jag behöver, och hoppas att någon kan vägleda mig!

Diametern på inkommande plaströr fick jag till 32.7mm utvändigt (32.6 kanske det kan vara?). Rördelen mellan vinkeln och vattenmätarens plombering är mätt till 26.6mm.

Kan någon med dessa uppgifter klura ut vilka delar samt dimensioner jag behöver? Tänkte mig en vanlig kulventil för detta.
 
  • vatten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske läge att du gör rätt och sätter dit en http://www.rinkabyror.se/artikel/vattenmatarkonsoll-kompl/

Rinkaby har Buelco kopplingar som passar, kolla här: http://www.rinkabyror.se/artiklar/slang-och-kopplingar/kopplingar-4/.

När jag bytte (bor i Stockholm) kom Stockholm Vatten och stängde inkommande vatten i gatan (det gillar dom inte att man pillrar med själv) och monterade själva vattenmätaren på konsollen (gratis tror jag). I övrigt får man fixa monteringen och kopplingarna själv (eller anlita egen rörkrökare).
 
  • Gilla
Annelie Carlsson
  • Laddar…
Kommunen kan hjälpa dig med avstängningen ute på gatan och även med utbyte av plomberingen om det skulle behövas.
 
  • Gilla
Jonny L
  • Laddar…
Ja, det kommunala vattenbolaget byter kostnadsfritt mätaren, men avstängningsventilerna får jag gott stå för själv. Vad tillför konsolen som synpunkter länkar till?
 
Fluxor skrev:
Vad tillför konsolen som synpunkter länkar till?
1. Det är snyggare och ser mer "ordentligt ut".
2. Vid framtida byte slipper du tömma hela ledningen uppåt eftersom du har två ventiler vid mätaren. Mindre slask och plask och inte så mycket luft i ledningarna alltså...
 
Konsol är ett krav i många kommuner. Iaf vill de att man monterar en vid byte av ventiler. Det är aldrig bra att ha mätaren hängande i luften då det frestar kopplingarna. Normalt får man inte stänga i gatan själv utan behöver ringa kommunen för avstängning. Undrar vem som bytte servisledning och lät den gamla hemska ventilen sitta kvar..
 
Tänk på att de där gamla ventilerna även fungerar som backventiler, om det nu har någon betydelse.
 
Nja i den på bilden är det ingen backventil iaf. Men däremot är det krav på många ställen numera att man monterar dit en backventil
 
Det sitter backventil i vattenmätaren.
Hos svärfar sattes det en kran till efter den som läckte lite så behövdes ingen i gatan avstängning.

Protte
 
Backventil i mätaren? Det verkar ändå finnas krav på att ha en backventil direkt efter mätaren - kanske beror på att inte alla mätare har backventil.
 
Det är sant att det ofta sitter backventil i mätaren, men häromkring vill de ha en kontrollerbar backventil direkt efter mätaren. Iaf på nybyggen
 
Backventil för att det förekom att mätaren vändes några månader per år.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.