Hej,

vi planerar att göra en ny garageuppfart till ett hus från 1958. Under garageuppfarten ligger avloppsservis mm. Borde vi byta dessa rör när vi ändå håller på? Det är sju-åtta meter till gatan.

Går det att bedöma kostnaden för arbetet? Vi bor i södra delen av Stockholms kommun.

Bakgrund: den förra ägaren (ett dödsbo) dränerade huset men gjorde inga andra markarbeten, så trädgården ser ut som en leråker. Planen är att även byta den vertikala stammen i källaren - men det får bli om något år.

Ber om ursäkt om jag använder fel tekniska termer.

//Fredric
 
Om ledningarna är från 1958 så skulle jag rekommendera byta dessa om du skall göra om uppfarten.Det jag nu hjälper min gamla Mor med, är just det att få försäkringsbolaget att bekosta bytet av avloppsledning som ligger i uppfarten. Vatten ledningen brast 2006 och då snålade min Far genom att bara byta vattenledningen. Det kostade dryga 40kkr och nu skall man ner igen i uppfarten. Ledningen är 14 m lång, huset byggdes 1963.
 
peternicklas
1963 var det väl cementrör till avloppet, behövs inte bytas.
Däremot så var ju vattenledningen i stål och de höll inte många år. Vet pappa bytade redan efter 10 år.
 
peternicklas skrev:
1963 var det väl cementrör till avloppet, behövs inte bytas.
Däremot så var ju vattenledningen i stål och de höll inte många år. Vet pappa bytade redan efter 10 år.
Njaä bytas behöver det inte men eftersom markrörelser under alla dessa år så har de glidit isär vilket syns på den filmning vi låtit göra. Då är det byte som gäller när man gräver upp skiten.
 
peternicklas
cecar33 skrev:
Njaä bytas behöver det inte men eftersom markrörelser under alla dessa år så har de glidit isär vilket syns på den filmning vi låtit göra. Då är det byte som gäller när man gräver upp skiten.
Ja har de rört sig så byter man.
 
Relining då?
Skulle inte det kunna funkat, till kanske ett lindrigare pris än uppgrävning?
 
peternicklas
patrikke skrev:
Relining då?
Skulle inte det kunna funkat, till kanske ett lindrigare pris än uppgrävning?
Kan vara en lösning dock så vet man kanske inte hur mycket det har rört sig, tänker då på att skarvarna kanske börjar dela på sig.
 
Nu tror jag att ni svarar fel person TS hade en fråga om vad som kan vara lämpligt.
 
Tack för svaret, Cecar33!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.