Hej!
Funderar på att byta avloppsrör till dubbla diskhon.
Hittar en på nätet som jag funderar på att köpa men undrar om den kommer att passa.
Som ni ser på bilden så finns det extra översvämningsskydd som inte finns i vår diskho.
Kan dessa pluggas? Måste det isf köpas till något? Någon som har koll?
 
  • Illustration av installation av dubbel diskho med avloppsrör och extra översvämningsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej du behöver inte plugga något.
Du låter bara bli att peta bort den plastbiten som skruvmejseln på bilden visar att du skall göra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack GoC för svaret. Undersökte lite monteringsanvisningar och insåg att den kommer inte passa vår gammal diskho.
Egentligen tänkte vi byta just för att kunna ansluta diskmaskin som i nuläget gjort jättekonstigt med risk för läckage när som helst.
Finns det någon extra anslutning för diskmaskin som kan skruvas på en av rensningsöppningar på befintlig system (se bilden)?

Hittade något på nätet som set ut att kunna passa men förstör mig inte på måtten. Skulle det funka?
 
  • Rörsystem under diskho med markerade rensningsöppningar och fråga om anslutning för diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en slangnippel för disk/tvättmaskin från en onlinebutik, avsedd som en potentiell lösning för en diskmaskinsanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svar nej det går inte på ett bra sätt att ansluta DM med något konstlat montage, bara ett nytt kit som har en pip för att koppla slangen på.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svar nej det går inte på ett bra sätt att ansluta DM med något konstlat montage, bara ett nytt kit som har en pip för att koppla slangen på.
Tack för svaret!
Finns det några kit idag som skulle passa vår gamla grejer. Det är just avståndet mellan utloppen på hon som verkar inte passa den tidigare jag skrev vi ville köpa.
Behöver någon som kan ställas närmare varandra.
 
J jonaserik skrev:
Inte säker just nu men kan gå att kapa det grövre röret på den du visar. sitter en packning på det smala. Annars den här på k-rauta om dom finns kvar. Heter visst K-bygg numera

[länk]
Tack!
Ja om det går att kapa så borde den passa!
 
R Rishlish skrev:
Denna kommer passa :)

[länk]
Det var ju den jag menade från början men enligt bruksanvisning är minsta mått på ena svängen ska vara 15cm medans jag kanske har totalt 15 cm. Det är om det går att kapa den tjocka röret som föregångaren nämnde så kanske det kommer att passa.
 
Jag tror jag hittade en lösning till!
Visst borde de här två funka ihop?
Säljs separat men känns som mest praktisk lösning i vårt fall.
 
  • Grå T-koppling för diskbänksavlopp från Prevex Smartloc visas på webbsidan med recensioner, priser och köpalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En diskbänksvattenlås från Prevex Smartloc Basic, visas som en produktbild på en onlinebutiks sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.