Hej,
Jag ska renovera badrum (och gäst-wc) i en lägenhet. Huset är byggt 1994 i typisk 90-talsstil och varken badrum eller toalett är renoverat sen byggår.

En fråga som uppstått är: borde man passa på att byta avsloppsgrodan? Hantverkaren vill ha 12 000 kr för jobbet isf så lite svider det ju. Men man vill ju inte passa på att lämna något som egentligen borde bytas när man ändå renoverar.

Grodan är i plast, stammarna i gjutjärn.

Hur ska man tänka?
 
Vad säger föreningen? För det är väl deras ansvar?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Normalt räknar man väl med att det är typ 50 års hållbarhet på avloppsrör så av det skälet borde det vara lagom vid nästa badrumsrenovering.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Claes Sörmland
1994 är ju efter att den nya standarden kom för golvbrunnen så utifrån det perspektivet verkar det vara onödigt. Och plasten var av god kvalitet 1994. Ser golvbrunnen bra ut (inga sprickor eller skador) så skulle jag inte vara så orolig.

Föreningens stambyte kommer nog när gjutjärnsrören inte håller längre snarare än när avloppsgrodan i plast ger upp.
 
Se om du hittar nåt nr på brunnen sen söker du på det
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad säger föreningen? För det är väl deras ansvar?
Tack alla för svar! Föreningen säger att man inte måste byta grodan vid renovering, men att det kan vara en god idé att göra det ändå om man haft problem med stopp i lägenheten. Vissa har tydligen haft det. Men vi ska precis flytta in så det vet jag inget om.

Föreningen räknar med stambyte om ca 20 år så det kanske är mer lagom att byta grodan då och låta den vara för stunden.
 
Hej! Vi står inför samma - hur resonerade ni till sist?
 
K Kratern. skrev:
Hej! Vi står inför samma - hur resonerade ni till sist?
Hej!
Vi lät den gamla vara. Hantverkarna verkade tycka att det inte var några problem heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.