Håller på att bila upp källargolvet för att byta avloppet ut ur huset. Jag kommer bara bila upp runt röret och inte hela golvet. Huset är ett 1 plans med källare och är byggt på 60-talet. Huset står på 100mm mackadam och där under lera. Grunden är ca. 50 mm sedan har man avjämnat med en finsats på ytterligare 50 mm. Huset är inte dränerat och detta planerar vi att göra inom ett år.

Nu när jag gräver upp röret så ligger hela röret i lera. Jag gräver ner under röret dör att kunna byta hela i en omgång. Nu när det stått öppet några dagars så märker man att det tränger upp vatten och det ligger 10-20 mm på sina ställe. Mest vid ytterväggen mot anslutningen i gatan. Röret är rostigt och det skulle kunna vara så att det läcker men jag är så klart orolig för att det är vattennivån i marken och det faktum att huset är odränerat som gör att jag har blött under huset.

Vad ska jag göra. Min tanke var/är att när jag tar bort röret så tar jag bort lite lera till och fyllet upp med mackadam. Där efter lägger jag armeringsnät för att naja fast vattenledningarna som jag tänker flytta ner i golvet. Jag gjuter igen spåret med grovbetong och där efter avjämnar jag hela golvet så jag landar i nivå med övriga golv. På golvet kommer jag ha klinker och allt kommer andas.

Men just gällande vattnet. kan jag slänga på mackadam under röret eller ska jag göra på något annat sätt?Något annat jag skal tänka på?
 
  • Uppbrutet källargolv visar gammalt, rostigt avloppsrör omgivet av lera och mackadam för utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbila källargolv med synligt avloppsrör och mackadam, omger delvis rostigt rör i lerjord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbilat källargolv som exponerar ett gammalt rostigt avloppsrör omgivet av grus och lera, indikerar byggarbete för rörbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjenare,
Jag är med dig i dina tankar om makadam, men jag hade förstår inte vad som läcker, inkommande vatten eller utgående VA rör?
När du najat fast inkommande vatten så ska du gjuta igen? Jag hade inte gjutit f
in inkommande PEM just för att du kanske vill ha upp den igen senare och inte vill skada den i processen.
Eller är jag trög och du menar vattenburen golvvärme?

Gällande vattnet så är det inget att göra åt utan vänta på dränering.
Kan vara så att trycket utifrån gör att det pressas upp vatten. Jämför att du sänker ner en liten tom hink i en vattenfylld större hink. Blir det hål i botten vill vattnet upp/in av kraften.
Vet inte vad det fenomenet kallas men en firma varnade att det skulle hända i min källare om jag öppnade upp golvet.
 
Tack för ditt svar. Vattnet var med största sannolikhet grundvatten och ett dygn senare var det torrt. Nu är avloppet bytt och vattenrören ska i, sen är det dags att gjuta igen. Känns lugnare nu och med vetskapen att dränering kommer bidra att det torkar upp på sikt.

När jag menar att gjuta in rör så ligger avloppet först ca 200-300 mm under sulan. I detta avloppsrör, tänkte jag fästa inkommande vattenrör som kommer in i huset på närmsta punkt mot gatan. Detta rör går idag i taket till pannrummet. Jag lägger detta i golvet och får ett rent tak utan rör. Från pannrummet går sedan 16mm rör till badrummet oxå det av golvet. Så ingen golvvärme utan bara vattenledningar som jag vill ha bort från taket. Allt för att minimera källarkännslan på dessa 80m2.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.