Jag har en fråga ang fönster. Vi har precis köpt ett hus med aluminiumfönster, huset byggdes 1980. Perfekt tänkte vi då slipper vi byta fönster, visst att de är bruna men vi tänkte kolla om det går att måla om dem i framtiden. Nu säger snickaren som jobbar hos oss att vi borde byta alla fönster, för de är så dåligt isolerade... Men fönster från 1980 kan väl inte vara så dåliga eller? Dessutom bor vi ju i Hamburg inte i Kiruna så frågan är om vi överhuvudtaget tjänar ngt på i värmekostnader om man tänker på vad det skulle kosta att byta 15 fönster, varav 2 är riktigt riktigt stora... Vad tror ni, jag litar inte riktigt på denna snickaren ha. Verkar tycka att allt är dåligt och behöver bytas...
 
Det är 15 fönster och 4 balkongdörrar
 
Att byta fönstren bara för att dom är för dåligt isolerade lönar sig förmodligen inte. Om fönstren är hela och fungerar bra i övrigt tycker jag att du ska behålla dom. Om man ändå ska byta fönster av annan orsak, kan det vara värt att satsa på fönster med bättre u-värde.
 
Att byta fönster för att spara energi är ju bra, dock så är återbetalningtiden för lång.
Dvs det det kostar att få nya fönster i förhållande till vad an sparar i energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.