Hejsan, jag har ett gammalt, väldigt dåligt isolerat hus med en Sanyo SAP-KRV93EH luftvärmepump.
Har en elpanna och ett vattenburet system.
Det jag funderar på är att köpa en ny luftvärmepump typ Toshiba Polar 10 ND eller Mitsubishi FH25 VEHZ 635 pga följande anledningar:
Min nuvarande orkar helt enkelt inte värma huset tillräckligt, är den klen? Så elpannan får gå in ganska ofta och stödja.
Jag arbetar borta och är oftast ur huset söndag-torsdag kväll, ibland borta flera veckor i sträck och därför skulle jag vilja kunna ställa ner tempen till underhållstemp, vilket ej är möjligt med min nuvarande lvp, samt att kunna styra den med sms.
De nya pumparna jag nämner har väl, vad jag kunnat läsa mig till, mycket bättre COP långt ner i tempratur, stämmer detta? Någon som vet vad tex min pump har för COP? Hittar inget vettigt när jag söker.

Det jag undrar då är ju givetvis om det kommer löna sig. Gör av med ca 20000kwh som det är nu.
Pump, sms-styrning och installation kommer kosta ca 20.000.

Mvh Rickard
 
A
hej
sanyon har några år på nacken
det är en bra pump
men nya pumpar är ju bättre, bättre COP (SCOP) och bättre effekt vid mycket låga temperaturer

den pumpen du har kan kanske orka med att värma upp 90kvm om inte planlösningen är allt för tokig
om den är frisk alltså

dessa pumpar brukar ge en rejäl effektökning om man gör ren filter och innedel
om detta inte är gjort på några år, börja där.

om nu inte sanyon räcker till vid -grader bör du nog sätta en större pump
typ polar12 eller FH35.

SMS-styrning, varför då?
det tar rejält med kraft att värma upp huset från underhållsvärme till normal temp
tänk på att allt är kallare, väggar golv, möbler, textilier ....
om du redan nu har problem med att hålla värmen kommer du inte få det lättare om du sänker temperaturen under ett par dagar, du lär antagligen få höjja temperaturen ett par dagar innan du kommer hem och då kommer pumpen gå på järnet med dålig COP. troligtvis är det billigare att hålla jämn temperatur då pumpen går med låg effekt.
 
Okej, bra synpunkter, mitt hus är 120m2 stort, byggt 1904 utan tilläggisolering...
Jag gillar att ha varmt, 22-24 grader iaf, skulle det löna sig att sätta ner tempen till 20 grader och några timmar innan jag kommer hem sms:a en höjning? Är det dumt helt och hållet? Om jag är bort 2-3 veckor i sträck? Fortfarande bättre med jämn temp? FH-35 säger du, ja kanske är det bättre att gå upp i effekt för att slippa att elpannan går in...
Planlösningen tycker jag fungerar utmärkt för en LVP, 1.5plansvilla där den sitter i hallen med en rak trappa upp till en hall som delar sig i 3 rum, här nere är det öppet som en cirkel och värmen sprids väldigt bra faktiskt.
Gjorde nyss rent med sån där spray och bytte filter... Den orkar liksom inte ändå...
 
A
man säger ju 5% ökning av energikostnaden för varje grads höjning av temperaturen
så 4C skulle bli en ökning av ca 21,5%
sen är ju frågan hur din årsförbrukning är fördelad,
värmepumpen kan dra max 1080kWh/månad ca 1200.-
5% per grad brukar man säga att det kostar
så en minskning från max effekt med 4C skulle innebära att kostnaden istället blir 980.-
nu går ju pumpen sällan på max så den verkliga kostnadsbesparingen kanske bara blir 100-150.- per månad.

dock är det svårt att veta hur lång tid det tar att återställa värmen från 20-24C och därmed kostnaden. om det tar två dagar och pumpen går på järnet drar då kanske 1500w/h så blir det 48x1,5kW = 72 kWh á elpriset 1.20.- ? blir då 87.-. per gång.
fyra veckoslut ger 340.- dvs man losar någon hundring.

men detta är ju bara approximationer och de faktiska drifts betingelserna måste noga utredas.
det tar lång tid att räkna hem en SMS styrning

jag skulle prova att sänka tempen när jag åker hemifrån och höja när jag kommer hem för se hur lång tid det tar att få upp tempen och om det är värt obehaget med en initialt lägre temp.
 
Okej, säg att vi skippar sms-styrningen, då landar vi på ca 16000 för den av mig först nämda mitsubishin...
Hur mycket bättre blir det med en kraftigare lvp, alltså så man slipper elpannan i samma utsträckning? Större pump kanske behöver gå på lägre effekt och därmed får bättre cop än min nuvarande som jag gissar får kämpa på som en jävel för att kunna hålla tempraturen, vilket den iofs sällan klarar kring nollan och under...
 
Om du redan har en lvp som fungerar så tvivlar jag på att det är lönsamt att byta ut den mot en som har lite bättre cop, Så mycket har det inte hänt i utvecklingen att du kan räkna hem den investeringen. Ta och gör ren den ordentligt och ev ta dit en kyltekniker som fyller på med ny gas om den nu blivit lite trött.

Skall du få bättre värmeekonomi är det isolera som gäller. Tyvärr finns det inga genvägar.
Men lösull på vinden och se över fönstren och ev sätta i energiglas eller isolerkassett borde du komma långt med.
 
Jo fast det stora problemet är väl att pumpen inte orkar värma tillräckligt och att elpannan får gå in och värma massor. Lvp orkar liksom inte ens idag med 0-2+...

pelle242 skrev:
Om du redan har en lvp som fungerar så tvivlar jag på att det är lönsamt att byta ut den mot en som har lite bättre cop, Så mycket har det inte hänt i utvecklingen att du kan räkna hem den investeringen. Ta och gör ren den ordentligt och ev ta dit en kyltekniker som fyller på med ny gas om den nu blivit lite trött.

Skall du få bättre värmeekonomi är det isolera som gäller. Tyvärr finns det inga genvägar.
Men lösull på vinden och se över fönstren och ev sätta i energiglas eller isolerkassett borde du komma långt med.
 
A
Du får en 1-1.5 kW mer på en snäppet större pump.
det i kombination med att den är nyare KAN vara skillnaden.
pumparna har vid ett givet effektutag, temp mm. Ett visst COP.
oftast är inte skillnaden så stor att det spelar roll.

din sanyo är troligen trött.
du kan kolla en grej,
välj högsta temp
högsta fläkt
mät temp i utblåset efter 20 minuter.
den bör vara 20C eller mer än rummets temp bredvid pumpen.
din SANYO har en temp avkännande i fjärren se till att fjärren är i ett annat rum eller täck för den
kolla att solen är framme på fjärren så att den verkligen är i heat mod.
 
hur ser din planlösning ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.