Hej!

När när uppvärmningen börjar bli dyr så funderar vi på att byta ut vårt ”dumma” relä som styr alla vår el-radiatorer mot en smartare givare där vi kan styra (av/på) utan att gå och trycka på den fysiska knappen.

tanken är att värma upp huset lite extra innan morgonen för att sedan låta systemet vara avstängt den värsta timmen på morgonen och eftermiddagen.

Givaren styr idag alla elradiatorer så att antingen får samtliga radiatorer ström eller så får inget. Gissar alltså att givaren skickar en signal till kapslingen som sitter vid elcentralen. För jag har svårt att tro att 13-14 kW ska passera de relativt fjuttiga kablarna i den befintliga givaren.

Tror ni detta funkar eller bör jag byta ut den mot något annat?
 
  • En grå bimetalltermostat från Falco med en vridbar inställningsknapp visas framför en teknisk specifikationslista.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tado-startpaket för smart termostat med en huvudenhet som visar 22 grader och en mindre kontrollenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Text från ett forum inlägg som beskriver inkopplingsmöjligheter för en termostat.
  • Öppen väggströmbrytare med exponerade kablar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det lär sitta en kontaktor vid gruppcentralen som styrs av termostaten.
Du lär ha elradiatorer som är på 400V och som går på alla tre faserna (radiator1 på L1-L2, radiator2 på L1-L3, radiator3 på L2-L3, osv).
 
Hej!

Tack det ser jag nu ja. Jag har 2st kontaktorer.
Vad jag vet så går ingen radiator på 3-fas.

I Tibber-appen kan jag med hjälp av ”Pulse” se belastningen på mina faser. Samtliga element verkar belasta 2st faser när jag sätter på dom. Dock olika faser för olika element. Antar att det är för att sprida lastningen på alla 3 faser.

Tror du att jag kan byta ut givaren till Tado?
 
  • Två kontaktorer märkta med "MALMBERGS IK21-10" bredvid en säkring, med handskrivna anteckningar under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ingen radiator som går på tre faser utan det är två faser eller en fas och nolla.
 
Ser ut som att termostaten bara skickar en styrsignal till kontaktorerna som drar och släpper fram ström till elementen.

Så det borde ju funka enkelt. Ibland har man mer styrning så att endast en kontaktor i taget drar, sen växlar den osv osv. Av orsaken att inte ha alla element igång samtidigt och därmed kunna minska på huvudsäkringarna.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns ingen radiator som går på tre faser utan det är två faser eller en fas och nolla.
Tack! Läste ditt första svar slarvigt insåg jag nu. Det var ju precis som du skrev.

Känns som att det borde gå att byta då.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ser ut som att termostaten bara skickar en styrsignal till kontaktorerna som drar och släpper fram ström till elementen.

Så det borde ju funka enkelt. Ibland har man mer styrning så att endast en kontaktor i taget drar, sen växlar den osv osv. Av orsaken att inte ha alla element igång samtidigt och därmed kunna minska på huvudsäkringarna.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.