L
Hej,

Tänkte byta en stump 5-ledad äkta kulokabel (där två av ledarna är oinkopplade enligt bild) till EXLQ 3G1,5mm2.

Den går från centralen i hallen till köket till spisfläkt, ett dubbeluttag och en diskbänkslampa med dubbeluttag.

Är detta rätt och bra - eller bör man ta 4-ledad eller 5-ledad EXLQ istället? I så fall varför?

Kan man skarva EXLQ på kulon i en kopplingsdosa så att man slipper riva ut kryddhylla och allt?

Vad tycks förresten om elcentralen? Inte vacker va? Sista bilden är en bonusbild på asbestpappen bakom centralen och de urgamla kablarna :)


Äldre elcentral med kulor, sladdar och säkringsdosor mot tapetserad vägg, tecken på äldre installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oanvända kablar och gammal elcentral med asbestpapp i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla ledningar och säkringar i en elcentral med synlig asbestpapp och oinkopplade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal elcentral med 5-ledad kulokabel, några ledningar är oinkopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal och smutsig 5-ledad kulokabel med två oinkopplade ledare bredvid asbestpapp och betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den elcentralen skulle jag ALDRIG röra annat än med stora avbitaren och klippa bort ALLT.
Gör inget. Ditt minsta problem är en plastisolerad äkta kulo.

Protte
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
L
Visst är den ruskig!

Men tänkte nu bara börja med att mycket försiktigt ersätta den plåtmantlade 5-ledade kulon till höger plus därefter den 3-ledade plåtmantlade kulon till vänster (som går till ett jordat dubbeluttag i köket) - så att jag kan snygga till taket, taklisten och de fria väggarna tills jag lyckas få hit en elektriker som kan byta själva centralen.

HUR gör man vid byte av centralen med asbestpappen? Sådant måste ju många elektriker stöta på? Vad gör ni då?
 
L Lärospånet skrev:
Visst är den ruskig!

Men tänkte nu bara börja med att mycket försiktigt ersätta den plåtmantlade 5-ledade kulon till höger plus därefter den 3-ledade plåtmantlade kulon till vänster (som går till ett jordat dubbeluttag i köket) - så att jag kan snygga till taket, taklisten och de fria väggarna tills jag lyckas få hit en elektriker som kan byta själva centralen.

HUR gör man vid byte av centralen med asbestpappen? Sådant måste ju många elektriker stöta på? Vad gör ni då?
Vad menar du med ”asbestpapp”? Jag ser ingen asbest på denna bild. Det dom ibland sitter bakom elcentralen är en skiva eternit, det har du inte här. Sitter det eternit bakom så får man se om den går att demontera hel. Annars skruvar jag inte upp någon ny central. Men det har aldrig hänt, det är såpass ovanligt.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Om du tittar i den här tråden så ser du vilken slags skivor av asbestpapp eller kartong som jag menar - det är inte eternit.

Har du aldrig stött på sådan på fältet?
 
L Lärospånet skrev:
Om du tittar i den här tråden så ser du vilken slags skivor av asbestpapp eller kartong som jag menar - det är inte eternit.

Har du aldrig stött på sådan på fältet?
Nej, faktiskt aldrig. Men jag hade reagerat över det och misstänkt asbest. Frågan är om det kan förekomma regionala skillnader. Vart verksam i Göteborg sen 2004
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Ja jag hade hellre tagit eternit! :)
 
Kan du byta utan att röra det gamla isoleringsbandet så OK.

Jag skulle överväga att klippa den gamla kulon en bit utanför centralen och skarva den nya med klämmor (WAGO). Lindar du dessutom lite isoleringsband så är det dubbelisolerat också. (Jag vet att nu kommer elmaffian att gå igång)
Ta till den nya kabeln så den räcker till den nya centralen.

Sedan är det ju en prioritering, jag skulle byta central före ytskikt för vad är viktigare.........

Protte
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
L
Det var ju också en idé - bra tänkt!

Visst har du rätt med priolistan - men tiden går innan man får tag på en elkille och hallen ser rent ut sagt vidrig ut och det går inte att rätta till utan att riva elen.

Vad säger du om asbesten?
 
Jag skulle riva ner den och kasta den i soparna. Riskerna vid enstaka "hantering" är minimal. Man utsätter sig i vardagen för betydligt större faromoment utan att för den skull tveka. Det har minst sagt gått lite hysteri i just asbest.
 
  • Gilla
Lärospånet och 3 till
  • Laddar…
L
Jag skruvade ner transformatorn till dörrklockan idag - men funderar på hur jag ska göra med resten. Det kanske blir svårt att hitta en elektriker som vill riva centralen som sitter skruvad i fransig asbestkartong?

En tanke: Ska jag (dagen innan jag får hit en elektriker) själv bryta inkommande ström, klippa kablarna, skruva ner centralen, ta bort asbesten? Så att det är fritt blås för elektrikern? Frågan är bara om man dessutom hinner måla/tapetsera före ...

Det är krångligt när centralen sitter öppet på väggen.:thinking:
 
Jag har ALDRIG hör talas om någon elektriker som ryggat för lite asbest, så jag är rätt säker på att skivan är ett ickeproblem. Elektriker har hanterat (i mindre mängder) asbest under en lång period på 1900 talet och jag har aldrig hört talas om att någon haft några problem.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
L
Ja det är egentligen märkligt att man inte hör mer om asbest och elektriker? Kanske är det en större yrkesrisk för rörisar.

Är det i övrigt ok att använda 3-ledad EXLQ som i den ursprungliga frågan? Tänker i så fall som sagt också använda den till den tvåledade kulon till vänster i bilden.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det kanske inte är så riskfullt som vissa tror.
 
Förr i tiden innan man pressa alla rörkopplingar så bronslödde man med en svetslåga, och då hade rörmokare en mjuk asbetskiva för att skydda bakom stället.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.