Har just köpt ett hus byggt 1973 med gamla elradiatorer. Ska nu byta till oljefyllda.
Har monterat bort en gammal radiator, men blir lite konfunderad när jag ska koppla in den nya. Ur väggen kommer fyra trådar: Svart (nolla tror jag), Blågrön, Gul, och Gulgrön (jord).
Den gamla radiatorn var ansluten till de tre sistnämnda, alltså inte till den svarta.
Den nya har en kopplingsplint med tre uttag märkta "1", "2" och "Jordtecken".
Spelar det någon roll vilken av faserna jag ansluter till "1" resp "2" ?
Behöver också förlänga trådarna från väggen med en "sockerbit". Vilken dimension ska jag ha på skarvbitarna?

Tacksam för svar
Jularbo

PS: Vet att jag egentligen inte får göra det här, men att ansluta tre trådar i en sockerbit är ju inte så svårt...
 
Är du helt säker på att både det gamla och det nya elementet är gjorda för samma spänning, 230v eller 400v. Eftersom att du skriver 400v, så antar jag det. Vilken av faserna som blir 1 och 2 spelar ingen roll. Skarva på med samma area som tidigare, eller grövre om du är osäker.
 
Med gulgrön skyddsjord borde svart vara fas, blågrön?(blå eller grön) kanske fas eller slavstyrning, gul kanske fas eller slavstyrning, I detta fallet måste du mäta dig fram vilka spänningar du har. Du noterade inte hur den gamla var kopplad?
 
Jodå, det handlar om 400 V (den gamla var märkt 380 V).
Och den gamla var kopplad gulgrön (jord) mot gulgrön, och faserna mot blågrön och gul.
Ingen anslutning mot den svarta.
Just det där med färgerna gul och blågrön (typ turkos) är lite skumt. Kanske var det ursprungligen andra färger som missfärgats under åren.
Har mätt spänningen svart mot blågrön = 230V, svart mot gul = 230V. Så nog är det dessa båda som är faserna. Men vad gör den svarta om den inte ska användas?

Jularbo
 
Har du 400V mellan blågrön(!) och gul så är det de som ska användas, svart då är väl förmodligen nollan som inte kommer att behövas (isolera och stoppa undan).
 
Japp. 400 V lite drygt (pendlar kring 406-407) mellan gul och blågrön. Saken är klar.
Tack för hjälp!!!
Jularbo
 
Svart är förmodligen också fas. Som används till radiator i något av de andra rummen. Ska du byta alla radiatorer så koppla lika som de var förr.. Annars kan det bli snedbelastat.
 
Rrrrr skrev:
Svart är förmodligen också fas. Som används till radiator i något av de andra rummen. Ska du byta alla radiatorer så koppla lika som de var förr.. Annars kan det bli snedbelastat.
Men då skulle det varit 400V mellan svart och de andra, inte 230V
 
Rrrrr skrev:
Svart är förmodligen också fas. Som används till radiator i något av de andra rummen. Ska du byta alla radiatorer så koppla lika som de var förr.. Annars kan det bli snedbelastat.
Men det var ju 230V mot svart från resp fas. Det låter som svart är nolla, kanske dragit med nollan för att ha valfrihet om det skall vara 230 eller 400V. Som sagt det är hypoteser och gissningar, skall man väl koppla så måste man veta.
 
Redigerat:
Troligen är svart nolla för att möjliggöra installation av 230V radiatorer men det kan ju även vara så att svart är dragen som förberedelse för nattsänkning via tidur. Vet förstås inte om det var så vanligt 1973?
 
låter väl mer troligt med nolla. Dock borde den väl ha varit blå då
 
Har nu bytt två radiatorer. Allt tycks OK.
Svarta ledaren inte ansluten till radiatorerna. Endast två faser och jord.
Funkar suveränt.
Tack för alla synpunkter, grabbar (och ev. tjejer)!!!

//Jularbo
 
Du skrev att du behövde skarva med sockerbit?

Du vet väl att det finns speciella dosor fö radiatormontering. Om du använder en sådan så bör du inte behöva köra med sockerbitar. Jag hoppas att din skarvning sitter inne i någon form av dosa?
 
hempularen skrev:
Du vet väl att det finns speciella dosor fö radiatormontering.
Har du länk till någon?
Ska själv byta några inom snar framtid.
 
Vet att jag sett det på någon av nätbutikerna, men hittar inte just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.